Interview met Femke

Voor de afwisseling, dit keer een interview met onze thuisbegeleidster Femke.

 

 

Femke werkt sinds 2007 als begeleidster in de gehandicaptenzorg. Jarenlang deed zij dit werk in instellingen, en sinds december 2014 heeft zij haar eigen bedrijf, PGB-Loman. Sindsdien werkt zij als begeleidster in de thuiszorg, bij kinderen en jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, autisme en/of ADHD.

‘Het was de beste keus ooit, om voor mezelf te beginnen,’ zegt Femke. ‘De keuzevrijheid, minder regels en protocollen. Intensiever en intiemer cliëntencontact. Ik heb meer plezier in mijn werk dan ooit. Het enige wat ik nog wel moeilijk vind is time-management. Met name het inplannen van het administratieve deel van mijn werk. En ik moet grenzen stellen, af en toe nee zeggen. Maar dat gaat steeds beter.’

Femke werkt sinds april 2015 bij Tom. In januari dat jaar gaf Femke mij haar visitekaartje toen ik een praatje hield op een avond van de Christen-Unie in Gouda. Leuk detail: ik was de eerste aan wie zij haar kaartje gaf. Op dat moment hadden wij voldoende hulp thuis, maar een paar maanden later was ik blij dat ik het kaartje had bewaard. En nog steeds!

 

 

ONMISBAAR

Femke is inmiddels vrijwel onmisbaar geworden voor ons gezin. Op verschillende momenten in de week komt ze om Tom te begeleiden en te verzorgen. Op vaste tijden, maar ook bij bijzonderheden en op vrije dagen en in schoolvakanties.

`Ik kom gemiddeld 3 ochtenden in de week om Tom te begeleiden in het naar school gaan. Overgangen zijn moeilijk voor hem, en het kost soms wat inspanning en geduld om te zorgen dat hij klaar is en mee wil. Maar uiteindelijk loopt hij vaak vrolijk de school in.
Ook haal ik Tom 1 à 2 keer per week uit school, en begeleid hem de rest van de middag. Ik zorg op deze manier voor structuur in de daginvulling van Tom, voor ondersteuning van het gezin, en probeer wat rust voor het gezin te creëren. Ik doe met Tom activiteiten binnen en buiten, zorg voor zijn persoonlijke verzorging zoals het verschonen van incontinentiemateriaal, en stimuleer hem in zijn communicatieve vaardigheden.’

Wat vind je leuk aan het begeleiden van Tom?
‘Ik heb goed contact met hem. Het klikte al snel. Ik merk dat ik veel kan met Tom, hem goed kan stimuleren. Wat ik leuk vind is zijn onverwachte gedrag, en zijn reacties. Het is altijd verrassend en geen dag met hem is hetzelfde. Veel uitdaging dus, en geen sleur.’

Zijn er ook dingen moeilijk in het contact met Tom?
Femke lacht. ‘Eh, ja, ook wel. Als Tom niet lekker in zijn vel zit is hij niet goed te bereiken, en dan is het heel lastig te bepalen wat er precies is. Hij vertoont dan pittig gedrag, gelukkig niet agressief, maar hij gaat dan gooien met spullen. Ik moet daar dan goed op inspelen door heel dichtbij hem te blijven en duidelijk te praten. Aangeven dat wat hij doet niet mag, en hij het moet opruimen. Dat levert vaak gegil op, en kost veel geduld.’

Femke geeft aan dat ze het soms ook heel moeilijk vindt als ze hem niet mee krijgt uit de speeltuin. ‘Ik voel me weleens even wanhopig, maar uiteindelijk komt het altijd weer goed. Er is gewoon veel geduld en herhaling nodig. Dat is bijvoorbeeld ook als hij verschoond moet worden. Vaak gilt hij dat hij niet wil, en vertoont dan dwars en boos gedrag.’
Na een korte stilte: ‘Het blijft altijd zoeken naar de manier waarom je het best met hem kan omgaan, omdat het nooit 2x op dezelfde manier werkt. Er zijn geen vaste handvatten mogelijk bij Tom.’

 

TWITTER

Via Twitter vroeg ik wat mensen zouden willen weten van een begeleidster van Tom. Hier volgen een paar van deze vragen, en de antwoorden.

Denk je dat Tom zich fijn voelt bij jou?
‘Ik denk het wel. Hij zoekt veiligheid bij mij. Hij vertrouwt me en is vaak ontspannen bij me.’

Hoe probeer je je te verplaatsen in Tom en het gezin?
‘Als ik Tom uit school haal probeer ik zijn stemming te peilen, en zoveel mogelijk duidelijkheid te geven over wat we gaan doen, en wat de bedoeling is. En als ik binnenstap in huis peil ik de sfeer en probeer ik daarop in te spelen. Door net wat meer op de voorgrond of achtergrond te zijn, door zusje Rianne net wat meer aandacht te geven, of door wat langer met de moeder te praten. Ik maak een inschatting over wat prettig is voor iedereen, ook in hoe snel ik met Tom wegga. Op die manier probeer ik mij en mijn werkzaamheden aan te passen aan Tom en het gezin.’

Kun je je werk als je klaar bent makkelijk loslaten of neem je stukjes mee naar huis?
‘Over het algemeen kan ik mijn werk makkelijk loslaten. Ik schrijf thuis wel altijd nog over alle cliënten een korte rapportage. Dat helpt me. Soms heb ik er nog even moeite mee als ik nee heb moeten zeggen op een zorgvraag omdat ik al werk of iets anders heb, maar het is niet dat ik er wakker van lig. En als er echt iets heftigs gebeurd is, neem ik het natuurlijk wel even mee naar huis, maar over het algemeen trek ik letterlijk en figuurlijk de deur dicht.’

Denk je dat jij anders kijkt naar Tom dan zijn ouders?
‘Ik denk het wel. Ik kijk met minder emoties naar Tom dan zijn ouders, en daardoor reageer ik anders en krijg ik ook een andere reactie. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor een ouder emotioneel heftiger is om je kind bepaald gedrag te zien vertonen in het openbaar, zoals gillen, op de grond liggen, in de bosjes spelen, aan z’n luier plukken, dan dat je dat als begeleidster ziet. Dit blijkt ook uit gesprekken met moeder.’

 

PERSOONLIJK

Tot slot nog wat persoonlijke vragen.
Wat doe je graag in je vrije tijd?
‘Paardrijden! Dit is al 21 jaar een hobby van me, en ik heb sinds 8 jaar een eigen paard. Dit geeft me veel ontspanning en plezier.
Verder hou ik van gezellig een wijntje drinken met vriendinnen.’

Hoe zie je jezelf over 5 jaar?
‘Ik leef erg in het nu, en doe dat bewust. Maar ik hoop dat ik me verder kan blijven ontwikkelen en altijd zoveel plezier houd ik het werk dat ik doe als ik nu heb. En, wie weet heb ik tegen die tijd wel een gezinnetje.’

Wat is jouw levensmotto?
‘Maak je niet te druk en geniet van de kleine dingen in het leven.’
Als ik vraag wat voor kleine dingen ze bedoelt, zegt Femke glimlachend: ‘Mijn dag kan al goed zijn als Tom in de speeltuin ineens lachend naar me toe komt rennen.’

 

 

Meer informatie over Femke en haar bedrijf PGB-Loman → http://www.pgb-loman.nl/

One thought on “Interview met Femke

  1. Wat ontzettend gaaf zeg! Het lijkt me best heel leuk later ook zoiets te doen, als ik wat meer werkervaring heb, maar hoe begin je zoiets..?

Geef een reactie

