Moddersoep met ballen

Voorzichtig steekt Tom zijn hand onder de stromende douche, om te voelen of het water al warm is. Hij weet dat dat soms even duurt. Met een grappig stemmetje zegt hij:
Vind jij water ook zo koud?
Nou, zegt Dip. En vooral nat.
Feilloos imiteert hij Aart Staartjes, die deze filmpjes heeft ingesproken.
(Uit Dip en Dap)

Terwijl hij onder de douche staat klinkt het:
Wat spat dat water hóóg!
(Uit Jip en Janneke, waarbij Janneke door regenplassen stampt)

En na het douchen:
Nu kunnen we hem voorzichtig afdrogen.
(Uit een Teletubbiefilmpje waarbij een egeltje gewassen wordt)

De eerste lange zin die Tom ooit uitsprak, was: Surf naar Baby-tv punt com, en probeer onze apps en games.
Met een ernstig gezicht, wel twintig keer op een dag. En dan te bedenken dat hij toen nog nooit ‘mama’ tegen me had gezegd …
We begrepen dat op deze manier, via filmpjes en liedjes, taal het best bij Tom binnenkomt. Dat hij hierdoor ook adequater zou leren communiceren en we hierdoor meer contact konden krijgen wisten we toen nog niet.

Mijn man had het als eerste door. Tom liet zich languit vallen, omdat hij geen zin had om verschoond te worden, of om z’n tanden te gaan poetsen of zo.
“Oh oh, Koning Koos heeft zand in z’n neus …”, grapte m’n man een stukje uit Het Zandkasteel na.
Meteen kwam Tom lachend overeind en maakte het af. “En als de neuzen kriebelen, dan moet alles wiebelen!” En was vervolgens weer vrolijk en meegaand.

In het verleden behaalde resultaten bieden ook met Tom geen garantie voor de toekomst, maar we passen dit regelmatig toe, en het is fijn als we hem op een ontspannen, gezellige manier mee kunnen krijgen.

 

 

Een paar voorbeelden om nog wat meer idee te geven hoe Tom de wirwar aan zinnen en liedjes in zijn hoofd probeert toe te passen in het dagelijks leven.

Vlak voor de kapper komt, is Tom vaak vol van het verhaaltje van Jip en Janneke over de kapper. Hij kan het helemaal opzeggen.
Knip knap, zegt de schaar. En Jip zegt Au!
Ik doe je geen pijn, zegt de kapper.
Jip vindt het zo akelig
Au! roept hij telkens.

Als ik zeg tegen Tom dat hij nog even ergens op moet wachten, zingt hij soms:
Nog eventjes wachten
dan zal het wel gaan
Nog eventjes wachten
dan komt het eraan
(Elly en de Wiebelwagen)

Als hij lekker zit te eten horen we hem minstens één keer zeggen:
Wat is ’t ie lekker vies, moddersoep, moddersoep met ballen.
En als hij ziet dat de pan met aardappels leeg is:
Oh nee, de soep is op!
(Beide uit Het Zandkasteel)

Als er streng tegen hem gesproken wordt, omdat hij iets doet wat niet mag, ongeacht wie het zegt, klinkt het al snel, met serieuze stem:
Als papa NEE zegt, dan is het NEE.
(Uit een filmpje van Dim Dam Doem)

Als we op de fiets zitten, en Tom een zwerm vogels ziet:
Kijk ‘es naar de vogels
in het bos of in de stad
Ze zaaien niet, ze maaien niet
ze vinden altijd wat
(Van Elly en Rikkert)

Als m’n man hem een high five geeft:
Bumba en Bumbaloe zijn dikke vrienden!
(Uit Bumba)

Als ik limonade voor hem neerzet:
Kom op tante, neem een slokje thee.
(Uit een filmpje van Dirk Scheele)

Nog steeds zijn de filmpjes van de Teletubbies bij Tom absoluut favoriet. Ik vind het erg jammer dat die bijna niet praten. Maar wat ze wel heel vaak zeggen, hoor ik Tom ook vaak zeggen, bijvoorbeeld als zijn zusje hem een knuffel geeft:
De Teletubbies vinden elkaar héél lief.

Wat een paar weken geleden gebeurde, zal ik nooit vergeten. Ik droogde Tom af na het douchen; een moment dat er vaak meer contact dan anders is. Hij keek me aan en begon dit liedje te zingen. Van het begin tot het eind.

We zingen altijd al veel liedjes samen, maar steeds vaker gebruik ik tegen Tom ‘zijn zinnetjes’. Omdat ik merk dat hij het fijn vindt en erop reageert. Omdat ik hem zo beter kan bereiken, ook op de momenten dat dat moeilijker gaat.

In mijn vorige blog (Lekker kletsen) schreef ik over echolalie. Het eenvoudigweg herhalen van woorden en zinnetjes, wat Tom ook vaak doet. Iets heel anders dan in de genoemde voorbeelden, waarin Tom zijn uiterste best doet om zinnetjes adequaat toe te passen.

Ook de dingen die wij zeggen gebruikt hij. Regelmatig zegt hij tegen mijn man, als hij de deur uitgaat: “Succes schat!” En laatst, toen hij thuiskwam uit z’n werk, riep Tom, al springend vanaf de trampoline: ”Ha jochie, was het leuk op school?”
We lagen blauw van het lachen!

Tom maakt zich steeds duidelijker. Via kleuren. “Mag ik paars?” “Mag ik geel?” Vaak weet ik wat hij bedoelt, al probeer ik het hem wel wat duidelijker te laten aangeven.
Ook stelt hij zelf woorden samen. “Kriebelpijn” zegt hij nu als hij jeuk heeft. Een stuk prettiger en duidelijker dan “AU! Pijn!” bij een beetje jeuk op z’n voet.
Tegenwoordig wil hij heel graag “Avondkoffie!” Dat betekent dat we ’s avonds voor het bad-bed-ritueel nog even koffie drinken met elkaar.
“Vandaag avondkoffie!” riep hij vanochtend nog enthousiast. Hoe bedoel je, genieten van de ‘kleine’ dingen …

Mijn kind, dat niet veel praat, en soms zo moeilijk te bereiken is. Mijn verstandelijk beperkte zoon, die zó slim is dat hij zelf bedenkt hoe hij zich duidelijk kan maken. Ik ben vreselijk trots op hem.

 

 

 

Zie ook deze links over een moeder die bij RTL Late Night vertelt over soortgelijk gedrag bij haar zoon met autisme:

LINK 1

LINK 2

HIER kun je lezen over de film ‘Life, Animated’, over een jongen met autisme die communiceert door middel van zinnen uit Disneyfilms.

19 thoughts on “Moddersoep met ballen

  1. geweldig, dat jullie deze manier van communiceren hebben gevonden.
    jammer dat ik hem deze x niet kan delen, ik stuur ze a;ltijd door naar een moeder met een dochter met autisme.

  2. Voor het eerst lees ik echt voorbeelden zoals ik ze ken. Het komt niet alleen voor bij kinderen met een beperking. Ik heb twee hoogbegaafde ASS kinderen, maar ook zij spraken veel in teksten uit liedjes en tv. Later gebruikten ze ook conferences daarvoor. Op lastige momenten vallen ze terug op die echolalie, nog steeds, ze zijn in de dertig nu.
    Als iets emotioneel moeilijk of heel onoverzichtelijk is, komen er teksten van anderen uit, de echolalie. We hebben bij elke emotie wel een liedje of gedicht gevonden(of gemaakt) zodat ze handvatten hadden op hun moeilijke momenten. In de pubertijd was het gedicht “Ik ben lekker stout”van Annie mg Schmidt populair, vooral de zin “Ik wil niet meer, ik wil niet meer!”
    Ik heb het in diagnosetraject niet duidelijk kunnen maken dat ze dingen na-aapten. Echolalie leek toen nog zo bij kinderen met een verstandelijke beperking te horen en mijn kinderen praatten toch, en goed ook(maar niet hun eigen woorden dus) Dat vond ik wel jammer. Ik had hier toen graag meer over geweten.
    Fijn dat u schrijft hierover en andere ouders dit kunnen lezen.
    Geniet van en met uw kind!

  3. Wat een ontroerend en positief stuk heb je geschreven over jullie zoon. Wat boft Tom met jullie als ouders. En wat fijn dat je dit deelt en uitlegt hoe het bij Tom werkt. Heel herkenbaar en helpend voor ouders die zelf bekend zijn met autisme in hun omgeving denk ik. En een mooi beeld voor mensen die minder bekend zijn met autisme of verstandelijk beperkte kinderen.

  4. Wat prachtig mooi en duidelijk omschreven weer! Wat een bijzonder waardevolle manier van communiceren hebben jullie gevonden!! Hier zouden “deskundigen” veel meer aandacht voor mogen hebben!! Hopelijk lezen ook “zij” jou blog……….

  5. Wat een ‘feest’ van herkenning…
    Hier thuis levert het regelmatig ook hilarische momenten op, maar op zn tijd ook verdriet.
    Wij leren zijn taal en weten dat als hij zegt ‘Alvin stop met praten’ (uit Alvin en de chipmunks) dat we even niks tegen hem moeten zeggen, maar de buitenwereld niet en dan klinkt het als een random zinnetje waar niemand wat van snapt…
    Liefs voor jullie en Tom

Geef een reactie

