Lekker kletsen

We liggen samen languit op de trampoline, Tom en ik. Het is maandagmiddag. Maandagmiddag is meestal niet zo fijn. Vooral als Tom het weekend ervoor gelogeerd heeft, wat nu ook het geval is.

Inmiddels snapt hij wel hoe het daar ongeveer gaat, wat hij ongeveer gaat doen, en dat hij na twee nachtjes slapen en dan nog twee keer eten weer wordt opgehaald. Op weg naar huis, en thuis, is hij meestal nogal onbereikbaar, moe en wit. Hij moet weer wennen. Acclimatiseren, ontprikkelen. Samen in het donker op zijn kamer, een poosje in bad, dat helpt vaak wel.
En dan ’s maandags weer naar school. Dat gaat meestal lastig. Hij wil niet tanden poetsen, niet naar de wc, gilt veel, laat zich op de grond vallen … Het kost veel tijd, strijd en geduld om hem zover te krijgen dat hij fris en klaar voor de dag met de begeleidster die hem -gelukkig!- komt ophalen mee kan. Niet de leukste ochtenden.

Maandagmiddag uit school is er nooit BSO of thuishulp, en dat is goed. Ik vind dat dat moet kunnen, die ene middag. De ene keer is het wat heftiger dan de andere, soms is het verrassend ontspannen, en uiteindelijk komt het altijd weer goed.

Zusje Rianne weet wel hoe het zit, die maandagmiddag. Er is dan vaak wat minder aandacht voor haar -en wat meer schermpjestijd, dus heel erg vindt ze het niet …-, maar die aandacht is er op veel andere momenten weer volop.

Rond 15:00 brak de zon door. Tom wilde naar buiten, op de trampoline. Nadat hij even flink had gesprongen, wilde hij z’n knuffels erbij. En een kleedje. Dat mocht. Toen alles erop lag keek hij me aan met een schuin hoofd en een lachje. “Mama ook trampoline?”

En zo liggen we daar. In de zon. Ik probeer hem uit te horen over het logeerweekend. Je weet maar nooit.

Ik: Was het leuk op de Anjer? *1)

Hij: Was leuk Anjer!

Ik: Wat ging je doen op de Anjer?

Hij: Wat ging je doen op de Anjer!

Ik: Ging je fietsen?

Hij: Ging je fietsen!

Ik: Heb je lekker gegeten op de Anjer?

Hij: Lekker gegeten Anjer!

Ik: Hoe was het op school?

Hij: Was op school!

Ik: Waren je boterhammen lekker?

Hij: Boterhammen lekker!

Het is zo jammer dat hij niets vertelt, behalve veel echolalie. *2)
Gelukkig is er met zowel logeerhuis als school een communicatieschriftje, en natuurlijk kan ik altijd mailen of ergens over praten, maar wat zou het toch leuk zijn als hij zelf eens iets vertelde over wat hij heeft gedaan, over hoe hij het vond.

Even is het stil.
Tom kijkt naar me.

Hij: Gaan we navond eten?

Ik: Zuurkool.

Hij: Met worst!

Ik: Ja, met worst.

Hij: En zjuur!

Ik: Ja, en jus.

Hij: Beetje ketchup?

Ik: Ja hoor, en een beetje ketchup.

Hij: Beetje mosterd?

Verbaasd zeg ik: Ja, dat mag wel. Een klein beetje.

Hij: Tafel dekken?

Ik: Nee, het is nog te vroeg. Nog twee uur wachten.

Hij: Twee uur zuurkool grote worst beetje jus beetje ketchup beetje mosterd!

Hij springt op en begint de knuffels bij elkaar te ruimen. Met zijn armen vol rent hij naar binnen, gooit ze in de daarvoor bestemde mand en kijkt me afwachtend aan.

De uren die volgen zijn pittig. ’s Avonds helpt m’n man Tom met douchen, en brengt hem naar bed. Ik heb zo alle aandacht voor Rianne.

Tom komt nog een kus geven. Fris en blozend van het douchen, lief en ontspannen, in z’n pyjama.

Ik: Lekker slapen, lieverd.

Hij: Lekker slapen lieverd!

Ik: Was fijn hè vandaag?

Hij: Fijn vandaag!

Vertederd knuffel ik hem. Wat kunnen we toch lekker kletsen samen.

 

 

*1) Anjer = gefingeerde naam logeerhuis

*2) Echolalie = https://nl.wikipedia.org/wiki/Echolalie

9 thoughts on “Lekker kletsen

  1. Pingback: Moddersoep met ballen #autisme #communicatie - Mantelzorgelijk

Geef een reactie

