Ziek zijn is klaar

Mama haalt me uit school, en ik was daar nog niet eens zo lang. Ik wil alleen maar liggen. Ik wil geen limonade of rozijnen, terwijl ik daar anders altijd wel zin in heb. Mijn buik doet vervelend. Nu mag ik lekker met mama mee naar huis.

Ze maakt een bedje op de bank, dat is fijn. Het kussen voelt een beetje koud. Mama zegt dat ik een beetje ziek ben. Ze zet een emmer neer. Dat wil ik niet. Ze legt ook een handdoek neer. Ze zegt dat het echt weer goed komt, dat ik nu ziek ben, maar dat ik over een paar dagen weer beter ben.

Mama moet in de buurt blijven, want er gebeuren rare dingen. Normaal kijk ik niet zo graag mensen aan. Maar nu ik me zo raar voel wil ik steeds zien hoe mama kijkt. Ik kijk steeds naar haar gezicht. Als ze naar me glimlacht, voel ik me veilig.

Af en toe moet ik spugen, dat is een vreselijk gevoel. Alles is vies. Mijn lichaam voelt heel anders dan anders. Ik wil graag drinken, maar ik krijg maar hele kleine beetjes van mama. Dat vind ik vervelend. Waarom krijg ik niet meer? Mama aait over mijn hoofd, en zegt dat het beter is om niet te veel te drinken nu. Ik begrijp het niet, maar het zal wel.

Ik kijk naar de Teletubbies op televisie, maar ze doen zo druk. Zij zijn niet ziek. Ik heb geen zin om te lachen of mee te dansen. Ik blijf stil liggen en val soms zomaar in slaap.

Een paar dagen later ben ik weer beter. Ik mag weer eten en drinken en het smaakt zo lekker. Ik heb weer zin om te rennen, en ik moet weer lachen om grappige geluiden.

Ziek zijn is klaar, zegt mama. Je bent weer beter.
Dat is fijn. Ik kan weer naar school, en naar De Klup.

We vinden het wel een klein beetje lastig, mama en ik. We waren steeds bij elkaar, en we snapten elkaar heel goed. En nu ga ik weer af en toe weg. Mama knuffelt me best lang als ik naar school ga. Haar aankijken hoeft niet. Dat is nu niet nodig.

7 thoughts on “Ziek zijn is klaar

  1. ik vind jou stukken zo duidelijk en pakkend geschreven.
    ik stuur ze door naar de mevrouw waar ik vrijwilligers werk doe en zij heeft een autistische dochter.
    ik hoop haar zover te krijgen dat ze ook lid wordt van jou.

    lieve groet van mieke.

  2. Wat een mooi stuk. Een klein kijkje in het hoofd van een kind met een beperking. Ik ontdekte jouw blog onlangs via Eva en zit er nu heel veel terug te lezen. Zelf werk ik als begeleidster op een dagbesteding en vind jouw verhalen heel mooi (en herkenbaar!) Groetjes, Judith

Geef een reactie

