Onbegrijpelijk

Wat moet het toch moeilijk zijn, om zo weinig van het leven te snappen. Je houvast zoeken in herhaling, foto’s, picto’s, gebaren, maar toch zo vaak de draad kwijt zijn. Steeds maar dezelfde vragen stellen, steeds maar op zoek naar duidelijkheid.

Ik probeer het me voor te stellen.

Zeker in de vakantieperiode is het zo ingewikkeld voor Tom. Steeds vraagt hij wat er gaat gebeuren, maar het blijft niet hangen. En hoe de planning ook is, er is nog zóveel niet-ingevulde-tijd.

Vandaag ging Tom met de dagopvang, De Klup, naar Monkey Town, zo’n binnenspeeltuin. Superleuk. Ik bereidde hem goed voor, dacht ik. Eerst naar De Klup, dan mét De Klup (namen opgenoemd) naar Monkey Town. “Speeltuin binnen” noemt Tom dat. Ik heb het steeds herhaald. Picto’s. Foto’s. Ik dacht echt dat hij het begreep.

Maar toen we naar De Klup reden begon hij hard te huilen. “Speeltuin binnen?!”
Zusje Rianne deed haar best. “Eerst naar De Klup, Tom, even spelen, en dan naar speeltuin binnen. Echt waar.” De schat.
Maar Tom bleef jammeren.

Daar aangekomen bleken ze na de lunch pas te gaan.
“Tom, éérst boterham eten, dán speeltuin binnen.”
Vertwijfeld pakte hij zijn broodtrommel en wilde gaan eten. Terwijl hij net ontbeten had. Dat was niet de bedoeling. Weer onrust. Tranen.

Intens medelijden voelde ik. En schuldgevoel. Had ik nou maar niks gezegd. Ik wilde het graag goed doen, maar had het waarschijnlijk alleen maar heel moeilijk voor hem gemaakt.

Natuurlijk was hij vijf minuten later alweer lekker aan het spelen, -lang leve Whatsapp- en een paar uur later kreeg ik vrolijke foto’s uit Monkey Town. Natuurlijk, het komt altijd wel weer goed. Maar die wanhoop, het totaal niet snappen van wat de bedoeling is. Die mensen om je heen die maar praten, maar je kunt het niet bevatten, en het lijkt alsof niemand jóu begrijpt.

Zou het zo zijn? Dat is toch vreselijk?
Gelukkig is Tom ook heel vaak vrolijk en blij, en duren verdrietige buien meestal niet erg lang, maar toch … Ik zou hem zo graag meer duidelijkheid bieden. Maar hóe, dat valt vaak niet mee.

“Zielig hè,” zei ik tegen Rianne, toen we terugreden. “Het lijkt me zo moeilijk om zo weinig te begrijpen van alles om je heen.”
Rianne was even stil, en zei toen: “En juist als je alles goed begrijpt, is dát heel moeilijk te begrijpen.”
En zo is het.

3 thoughts on “Onbegrijpelijk

  1. Mooi aangrijpend geschreven. De wijsheid van de jeugd. De laatste alinea deed mij erg denken aan een subconclusie uit een onderzoeksrapport. Onderzoekscahier 12 AKC https://www.arbeidsdeskundigen.nl/kennis/document/akc/468 participeren met ASS /Kansen en belemmeringen voor duurzame arbeid van normaal tot hoogbegaafde Wajongers Vermoedelijk een ver van je bed show maar ik wilde het je niet onthouden. De passende subconclusie en verband met jouw geschreven laatste alinea wil ik nog niet inkoppen omdat jij dit mogelijk juist anders ziet en of ik bevooroordeeld was, wilde zien wat ik wilde zien.

  2. Wat herkenbaar toch weer!! Ik probeer me soms voor te stellen hoe het moet zijn als alles je maar overkomt en je de clou van wat ze je duidelijk maken niet snapt. Wij proberen voor Ruben overzicht te geven met picto’s, taal… Hij moet zijn duidelijkheid uit de context halen. Maar als die context dan ineens weg is omdat je met je ouders gaat kamperen. En je, als je daar je draai hebt gevonden, ineens weer naar huis moet. Ruben ging ontsporen met heel moeilijk gedrag zoals gillen. Hij wil daarmee iets duidelijk maken. En wij maar zoeken naar hoe we hem kunnen begrijpen en weer houvast kunnen geven. Ook ik voel me vaak schuldig: he, weer niet goed (genoeg) gedaan. Juist wij ouders van onze bijzondere kinderen geven het beste en uiterste van ons kunnen. Nooit goed genoeg maar wel met enorm veel liefde!

  3. En weet je, asperger kinderen hebben dit net zo goed. Mijn (slimme, maar zo autistische) zoon blijft ook altijd maar vragen. Je hoopt dat hun cognitie hun autisme compenseert, maar dat lukt helaas vaak ook niet.
    Ik herken het eindeloos machteloze gevoel. Veel sterkte weer toegewenst.

Geef een reactie

