Autisme en het IQ

Nieuw blog voor Uitgeverij Pica:

Toen hij vier jaar was ging mijn zoon Tom naar een medisch kinderdagverblijf. Hij kwam in een auti-structuurgroep, een groepje met 8 kinderen en 3 juffen. Het voelde als een warm bad. Na een lange periode van onzekerheid, onderzoeken en het krijgen van de diagnose – klassiek autisme en een flinke ontwikkelingsachterstand – was dit de eerste plek waar hij kwam en niet opviel als ‘dat jongetje dat anders is’. De eerste plek waar ik andere ouders met een ‘bijzonder’ kind ontmoette. → Lees verder

2 thoughts on “Autisme en het IQ

  1. Zo mooi en correct verwoord.
    Het is inderdaad een proces van zoeken, begrijpen en aanvaarden. Eerst voor jezelf, daarna voor de anderen.
    En toch worden er op tal van plekken enkel en alleen rekening gehouden met de cijfers op papier.

  2. Deze post grijpt me aan. Zelf heb ik geen verstandelijke beperkign maar mijn IQ was wel altijd heel belangrijk. Ik heb ooit een verbaal IQ van 154 gescoord en daar houden mijn ouders zich tot opd e dag van vandaag aan vast. Omdat ik zo hoog scoorde, word ik constant ov erschat. Helaas is mijn performale IQ, wat vaak gedacht wordt dat lager is, niet te meten omdat ik blind ben. iK werd dus op basis van mijn verbale IQ en nog wat andere getaleln (CITO-socre etc.) toegeaten op een gewoon gymnasium. Vreselijk! Ik had in die tijd nog geen diagnose van autisme en toen ik dat eenmaal vermoedde, vond iedereen me een aansteller. Inmiddels tien jaar van school af en wel een diagnose verder, word ik nog steeds geregeld overschat vanwege mijn hoge verbale IQ. Andersom kan dit natuurlijk ook, als een kind of volwassene een hoger performaal IQ heeft.

Geef een reactie

