Hier en nu

Het is 16:30. Ik zit was te vouwen, Tom is in de tuin. We zijn samen thuis. Rianne speelt bij het buurmeisje.

We hebben een onrustig uurtje achter de rug. Tom wilde dingen die niet mogen en gooide hard met deuren. Hij ging huilen en ik wist niet waarom. Ik troostte hem en daarna gaf hij me een harde duw.

Ik vouw. Het is rustig en goed zo, hier en nu.

Oh, ik moet op Tom letten. Ik staar de tuin in. Heb geen zin om scherp te stellen. Hij hangt in het net van de trampoline. Tussen 2 palen. Alsof het een hangmat is. Het kan absoluut niet. Alles gaat kapot.
Mijn handen liggen stil in mijn schoot. Ik moet iets doen, maar het is zo lekker rustig nu.

Tom staat op en pakt zijn step. Hij zet de step in de aarde en gaat erop staan. Dat kan absoluut niet. Ik staar. Ik vraag me af hoe hij nog zo fit kan zijn. Hij heeft weinig geslapen, de laatste nachten. Ik nog minder.

De verwarming staat op 20. Ik heb een trui aan en een dikke sjaal om, maar heb het toch koud.

Hij gooit de step opzij. Gaat in de aarde zitten. Staat op. Gaat op de tegels zitten. Schuift dan op zijn billen de hele tuin door. Over de tegels. Zoals baby’s soms doen in plaats van kruipen. De broek die hij draagt is nog niet zo oud. Het kan niet. Ik staar.

Hij staat op en trekt zijn broekspijpen helemaal omhoog. Hij draagt kaplaarzen, met, zo lijkt het nu, een korte broek. Witte benen. Wat wordt hij groot. Hij fladdert met zijn handen de tuin door.

Ik kijk op mijn horloge. Hij is al minstens twee uur niet verschoond. Maar ik heb geen zin in zijn gegil en tegengestribbel.

Tom kijkt naar binnen. Ziet mij. Gilt dan: “Mama!!!”
Ik haal diep adem en sta op.

Gelukkig komt hij meteen naar binnen. Hij laat zich makkelijk verschonen. Als we klaar zijn kijkt hij me lachend aan.
“Boerenkool. Met worst.”
Dat klopt.
“Is zo lekker lekker lekker boerenkool lekker lekker bij mama!” roept hij.
Ik word weer warm. De sjaal gaat af.

Tom wil op schoot. We kijken Baby-tv. Hij lacht om filmpjes die hij al duizend keer gezien heeft. Kijkt mij aan of ik ook lach. Natuurlijk, ik glimlach. Het is goed zo, hier en nu.

5 thoughts on “Hier en nu

  1. Zo herkenbaar. Hier gebeurt zoveel de hele dag door…. als ik overal op reageer dan word ik knettergek. Ik gedoog veel al weet ik dat ik zou moeten ingrijpen….

Geef een reactie

