Interview Rianne

Soms draait het allemaal wel erg om Tom, hier thuis. Dat willen we niet, maar het is nou eenmaal zo. In dit blog gaat het over Rianne, onze lieve dochter. Een echt interview, dat vond ze een leuk idee. Met thee en pepernoten en een groot bloknoot gingen we ervoor zitten. Hier is het resultaat.

Wat leuk dat ik je mag interviewen! Vertel eens iets over jezelf.
Ik ben 7 jaar en ik zit in groep 4. Ik hou van dolfijnen en ik moet vaak lachen.

Wat vind je ervan dat ik jou in mijn blogs Rianne noem?
Niet leuk. Ik wil liever dat de mensen gewoon mijn echte naam kennen.

Waarom denk je dat ik dat doe?
Omdat jij denkt dat ik dat later niet leuk vind. Dat mijn echte naam daar staat.

Begrijp je dat?
Nee.

Wat vind je ervan dat ik blog?
Niet heel leuk, maar ook niet erg. Het is wel leuk dat mensen mij een beetje kennen daardoor. Al is het dan met een andere naam.

Wat doe je het liefst als je vrij bent?
Relaxen, knutselen, iets lekkers eten, met jou iets bakken. Of met papa een film van K3 kijken.

Waar word je blij van?
Van lekkere dingen eten. Van jarig zijn. Van cadeautjes krijgen.

Waar word je verdrietig van?
Als iemand lelijk tegen me doet. Of als iemand dingen over mij zegt die niet waar zijn.

Waar heb je een hekel aan?
Zwemles. En door de regen fietsen.

Wat wil je later worden?
Ik weet het nog niet. Schrijf maar “juffrouw” op.

Welke sport vind je het leukst?
Turnen.

Wat is je lievelingskleur?
Turquoise en lila. Niet paars hè, wel echt lila schrijven.

Wat vind je mooi aan jezelf?
Mijn ogen. Omdat ze glinsteren.

Wat vind je heel lekker?
Pizza, ijs, patat en kroketten.

Wat is je favoriete speelgoed?
Mijn knuffelschaap. En mijn Barbies en Playmobil.

Waar moet je heel erg om lachen?
Grapjes van papa en van Jochem Mijer. *Giechelend* En ik vind het leuk om met een boers accent te praten.

Wat is je lievelingsliedje?
El mismo sol en Reality. En 10.000 luchtballonnen van K3.

Waar kijk je het liefst naar op tv of YouTube?
Dingen van K3.

Hoe vind je het om een broer als Tom te hebben?
Moeilijk en leuk. Moeilijk als hij zijn groente niet op hoeft te eten en ik wel. Of als hij iets kapot maakt van mij. En als ik dan boos op hem word kan ik niet uitleggen waarom ik boos ben. Hij snapt dat niet. En als ik iets wil laten zien of tegen hem wil zeggen, dat luistert hij nooit echt.
Ik vind het leuk dat hij soms grappige dingen zegt, en we dan allemaal moeten lachen. Hij ook.

Wat vinden jouw vriendinnen ervan dat je een broer met autisme hebt?
Dat vinden ze zielig voor mij. En ze dachten eerst dat mijn broer iets ernstigs heeft, maar ik heb uitgelegd dat dat niet zo is. Want hij is gewoon gezond, alleen een beetje anders. En hij is soms heel lief.

Wat doe je het liefst met Tom samen?
Grapjes maken en lachen. Met een bal overgooien. Een klapspelletje doen. Hij vindt het leuk en een beetje spannend als ik “poef” in z’n buik doe.

Wat denk je dat bij ons anders is dan in veel andere gezinnen?
Dat er een schot boven aan de trap zit. En dat jullie weinig slapen.
Dat ik niet om 18:00 het Sinterklaasjournaal kan kijken. En dat we niet met z’n allen op vakantie gaan.

Hoe vind je het dat Tom gaat logeren?
Het is fijn dat het schot dan open kan, en dat we muziek kunnen luisteren en discootje spelen.

Weet je wat een brus is?
Ja. Dat ben ík. Dat is iemand met een gehandicapte broer of zus.

Wat vind je van het woord brus?
Een beetje een raar woord. Alsof je iemand uitscheldt.

Is dat dan weleens gebeurd?
Nee. Maar een meisje zei wel een keer: “Jouw broer is een baby want hij zit in een buggy.” Dat vond ik wel moeilijk.

Wat vond je van Het Brussenboek?
Goed. Er staan leuke verhaaltjes in. En als ik dat lees weet ik dat ik niet de enige ben met een broer die anders is.

Wat wil je later graag doen?
Ik wil denk ik wel trouwen, maar ik weet nog niet met wie. En ik wil graag naar Duitsland. En Parijs. En New York.

Wat is je liefste wens?
Zwemmen met dolfijnen. En ik wil graag badparels.

Dit was het. Dankjewel voor het interview! Wil je tot slot nog iets zeggen?
*Met boers accent* Allemaal de groet’n en tot ziens!

7 thoughts on “Interview Rianne

Geef een reactie

