Melatonine – vervolg

Wat voorafging: Blog “Melatonine”

Tom krijgt sinds 5 weken nog maar 0,2 mg melatonine. Zónder lukte het inslapen niet, maar deze dosis lijkt momenteel genoeg om hem binnen het uur in slaap te hebben.

Het doorslapen gaat al stukken beter. Eén à twee nachten per week is hij rond 2:30 wakker, maar de overige nachten slaapt hij tot ca 5:30, een enkele keer zelfs tot 7:00. Hoe bestaat het. Hadden we dit maar eerder geweten…

De korte nachtjes zijn onverklaarbaar. Er is geen lijn in te ontdekken. Het is niet na drukke of juist rustige dagen, niet na bepaald eten of wat dan ook. En soms ook twee keer achter elkaar. Ze hakken er wel ineens driedubbel zo hard in bij mij, en Toms doorslaapnachten zijn helaas niet automatisch voor mij doorslaapnachten. Ik slaap heel licht, en als ik eenmaal wakker ben kom ik zelden meer in slaap.

Bij het slaapcentrum voorspelden ze al dat het nog lang zal duren, zelfs al slaapt Tom ineens elke nacht door, om zelf weer diep te kunnen slapen. En ik moet er rekening mee houden dat het daarna nog lang zal duren voor ik echt uitgerust ben, aangezien mijn lichaam van de overlevingsstand weer teruggaat naar de gewone stand. Zoiets. Ik denk dat het klopt; ik voel me vermoeider dan ooit.

Ik hou nog steeds slaapdagboeken voor Tom bij en heb regelmatig contact met het slaapcentrum. Ook vanmorgen weer. Omdat Toms huidige slaappatroon niet lijkt te wijzen op het stapelen van melatonine, laten we alles zoals het is. Over een maand weer contact, tenzij hij ineens erg terugvalt. Dan kan er eventueel een iets hogere dosis melatonine gegeven worden in combinatie met omeprazol, een maagzuurremmer, om de afbraak van de melatonine te stimuleren en stapelen te voorkomen.

Aan Tom merken we niet veel verschil, hoewel hij na een paar goede nachten wel wat fitter oogt en makkelijker rechtop aan tafel blijft zitten bij het avondeten.

Die paar slechte nachten per week zijn wel vol te houden, zolang het ook maar weer gecompenseerd wordt. Aangezien het logeren van Tom goed gaat en vanaf nu minstens een weekend per maand zal zijn, komt daar ook meer gelegenheid voor.

Wel positief dus. Laat nu die zeven fitte jaren maar komen.

3 thoughts on “Melatonine – vervolg

  1. Wat fijn om te lezen! Ook wij zijn inmiddels bekend bij de slaappoli. Ook stijn stapelt de melatonine en moest per direct stoppen (aaaah stoppen!!) duurde anderhalf uur voordat hij sliep en mochten toen met 0,1 mg starten ( tot op heden). Stijn is de afgelopen twee weken snachts niet meer wakker geweest. Kruipt nog wel elke nacht tussenin ( wordt de volgende uitdaging) maar slaapt dan wel weer door! Kunnen en durven het bijna niet te geloven… Ik hoop voor jullie dat de nachten wakker ook voor jullie steeds minder gaan worden… Ben zo blij dat ik via jou verhalen bij de slaappoli terecht ben gekomen!!

Geef een reactie

