Hond

Dag meneer met de zwart-witte hond,

Wij hebben elkaar vandaag ontmoet in een speeltuin. Mijn man en ik waren daar met onze zoon. We zoeken altijd rustige plekken om met hem heen te gaan, dat gaat het best. Hij is namelijk autistisch en verstandelijk beperkt. Hij praat weinig, kan flink schreeuwen en hij vertoont vaak dwangmatig c.q. ongewenst gedrag.

O, en hij is ontzettend bang voor honden. En zoals er veel aan hem is wat we niet begrijpen, weten we niet waar deze angst vandaan komt. Mijn man en ik zijn gewend aan honden, ik had vroeger zelf een hond, en we zijn er zeker niet bang voor. Het is dus niet door ons op hem overgebracht.

We zaten nét even op een bankje wat te drinken. Onze zoon zat rustig tussen ons in met een flesje. Ik pakte koekjes uit m’n tas.
Uw hond, die losliep in de speeltuin waar een bordje “Verboden voor honden” staat, kwam direct op het gekraak afgerend en sprong tegen onze zoon op. Die schrok ontzettend en begon angstig te gillen. Mijn man sprong op, maakte een afwerend gebaar naar de hond en zei: “Hup, loop jij maar even door.”

Toen kwam u eraan. Op uw slippertjes.
U was boos. Want wij deden heel achterlijk. En gestoord. Uw hond deed namelijk geen vlieg kwaad.

Mijn man en ik waren erg verbaasd en vroegen of u dit werkelijk meende. Mijn man zei nog dat onze zoon erg bang was voor honden, en toen brulde u dat wij hem moesten opvoeden en hem meenemen naar de kinderboerderij, zodat hij met dieren zou leren omgaan.
Boos beende u stevig door op uw slippertjes. Met zo’n ‘stoer’ loopje. Want u had ons toch maar even mooi de waarheid gezegd.

De hond snuffelde nog wat door de speeltuin.
Mijn man en ik, we beheersten ons, maar de lol was er wel vanaf.
Onze zoon zat inmiddels weer rustig, neuriënd zijn koekje te eten.

Wat uw advies betreft: Onze zoon komt al minstens één keer per week op de kinderboerderij. Het is een fijne plek, omdat er toiletten zijn en wij hem zo nodig kunnen verschonen. Zijn angst voor honden lijkt er helaas niet van over te gaan.

Ik heb ook een advies voor u: Laat uw hond niet loslopen waar het niet mag. Zeker niet aangezien hij tegen vreemden opspringt. Niet iedereen houdt daarvan.
Maar vooral: Probeer uw oordeel niet zo snel klaar te hebben. Pas op met termen als ‘opvoeden’ en ‘je moet …’ tegen vreemden. U heeft namelijk GEEN IDEE waar u over praat. Dat is duidelijk.

Niet alles is zo zwart-wit als uw in de speeltuin loslopende hond.

Groet, Esther

24 thoughts on “Hond

  1. Ik word meteen boos in jouw plaats als ik dat lees.
    Onbegrip en egoïsme ten top….
    Ik hou van honden en katten, maar er zijn regels en al zeker in de buurt van speeltuinen.

      • Beter gedaan dan ik hoor ik heb me weleens laten gaan waar ukkie ook bij was want mijn grens was echt bereikt maar dat ging over een ouder echtpaar die het normaal vond mijn kind te corrigeren tijdens een paniekaanval….bij een autistisch kind…tja het inlevingsvermogen van de mens reikt bij sommige tot aan de voordeur 😉

  2. Ik krijg hier echt de tranen van in mijn ogen. Het lukt mij niet altijd om zo rustig te blijven. Goed van jullie, want daardoor kon hij weer ” ongestoord” verder met zijn koekje. Liefs!!

  3. Wij hebben ook een lieve hond, die heel erg van mensen houdt en ook zou opspringen. Maar we zijn ons daar bewust van en houden haar aan de leiband, wat normaal is. Als we ze laten loslopen moeten we er zeker van zijn dat er in verste verte niemand te bespeuren is. Als er mensen bij ons thuis komen informeer ik altijd als er iemand bang is van de hond. Onlangs hier een meisje die bang was. En we hebben daar rekening mee gehouden. Het is onze plicht als hondenbaasjes.

  4. Hoi Esther, ik voel met je mee, onze jongste was vroeger ook héél bang van honden (is ooit toen ze heel klein was besprongen door een iets te enthousiaste golden retriever..) Met hulp van een therapeut is ze hier overheen gegroeid. Voor Tom ligt dit natuurlijk anders. Mag ik het stukje alsjeblieft delen op FB? Ik denk dat veel mensen geen idee hebben wat dit met een kind kan doen, autistisch of niet!

  5. Wat goed dat je zo rustig kon blijven.
    Ik ben het inmiddels zo zat met mensen die vinden dat hun honden overal maar los mogen lopen volgens de eigenaren. Op de camping met een bos op loopafstand ondanks de roosters en duidelijke borden toch lekker even laten rennen op de zandvlakte lees ” kinderspeelplaats” of gezellig mee in het douchegebouw want de hond doet toch niks…ik zou graag willen weten waarom die mensen vinden dat de regels niet voor hun gelden ……..net wat jij schrijft
    het punt is niet of de hond iets doet het punt is dat men op die plekken niet geconfronteerd zou moeten worden met honden.

    • Precies!! Mensen lijken te denken “Dat geldt niet voor mij en mijn hond”… Hoe vaak hier in de buurt honden loslopen waar het niet mag… Terwijl ze amper luisteren. Héél irritant. En bv op een fietspad heel gevaarlijk ook!

  6. Wat een nare ervaring…ik vind het zelf ook heel naar
    als honden tegen me aan springen en ben echt wel een dieren liefhebber. Ik hoop dat dit verhaal mensen aan het denken zet en hun gedrag aanpassen. De hond zelf kan er niets aan doen, wel de baasjes…..

  7. Ik ben een paar jaar geleden door een hond gebeten en heb toen ook een hele tijd angst voor honden gehad. Daar hoef je je toch niet voor te verdedigen? Wat een omgekeerde wereld zeg! Laat die meneer zijn hond eens op gaan voeden. Of beter nog; laat zijn vrouw haar echtgenoot eens gaan opvoeden! 😉

  8. heel moeilijk altijd die vooroordelen en tips ,soms zelfs van mensen zonder kinderen ,die het beter weten.Ze weten vaak niet waarover ze spreken,als ze al gehoord hebben wat autisme inhoud.Ik raak er vaak van gefrustreerd en als mijn dochter een moeilijke periode doormaakt ,kan ik er al helemaal niet tegen.

  9. Hoi Esther, ooit spong eens een hond op tegen mijn peuter die met de rug naar de hond toe op zijn hurken zat. De hond liep los en ik wist niet wie het baasje was. Hysterisch begon ik mensen aan te wijzen. Bent u de baas van deze hond? Nee. nee niemand. De mensen keken verschrikt naar de grond. Toen uiteindelijk het baasje kwam was er weinig inlevingsvermogen. Wat mensen niet beseffen is dat je met zoveel moeite kleine stapjes vooruit zet en dat die zo kwetsbaar zijn. Kinderen moeten beschermd worden voor opspringende honden. Maar als je zoon ook nog eens autistisch is wil je hem helemaal beschermen. Knap hoor om zo kalm te blijven. Misschien leest hij je verhaal toch nog.

  10. Misschien komen we elkaar nog eens tegen als ik eens in die speeltuin ben met onze zoon en zijn autismegeleidehond. Geen zorgen, die zit altijd aan de lijn en we zullen hem nooit dichtbij andere kinderen laten komen. Overigens was onze zoon compleet panisch voor honden tot hij zijn geleidehond kreeg, zo zie je maar weer.

    Knap gedaan, zo rustig was ik vermoedelijk niet gebleven!

    • Tijdens schooltijden zijn mijn kinderen de liefste autistjes van Gouda trouwens 😀

      Maar wat “leuk” zo’n autisme geleidehond.
      Als ik zie wat voor dikke maatjes mijn zoon en onze hond is, kan ik me zo goed de meerwaarde van zo’n hond indenken.

      (Als je nog een “ik probeer van de angst voor honden af te komen”-hond nodig hebt Esther, die dombo van ons komt daar prima voor in aanmerking 🙂 )

  11. En zo krijgen hondenbezitters dus een slechte naam. Wij komen ook wel eens van die aso’s tegen als we met de paarden in het bos rijden. Echt heel erg. Ik heb zelf 2 honden en probeer altijd rekening te houden met anderen en ik laat zeker mijn honden niet los op plekken waar dat niet mag. Vervelend dat jij met zo’n aso te maken hebt gehad.

  12. Ik kwam per toeval op dit blogje terecht en ik vind het zo vreselijk wat jullie overkomen is. Ik ben zelf autistisch en heb zelf als kind tot ver in de 30 een abnormale angst voor honden gehad – het geen controle erover hebben maar ook het geblaf wat als een donder over je heen komt (ik ben bijv. dus ook bang voor ballonnen die kunnen knappen en het schrikeffect daarvan geeft een paniek aanval). Ik ging nergens naar binnen als ik ook maar dacht dat er een hond aanwezig was. En dan konden mensen blijven zeggen “de mijne doet niets” jawel de jouwe blaft en springt enz. Maar – ik ben er wel overheen gekomen door (heel autistisch) alles over de hond en het gedrag te bestuderen, bijna obsessief (laat dat bijna maar achterwege.. mijn omgeving werd er gek van :P). Nu 8 jaar later heb ik zelf 2 witte herders.. en ik vind het een aanwinst voor mijn “zijn”. Ze geven me erg veel inzicht in hoe ik me voel. Ik hoop dat jullie zoontje er uiteindelijk wel overheen kan komen, of iig dat jullie wat meer begripvolle mensen tegen gaan komen. Want voor deze meneer heb ik gewoon even geen begrip voor..

  13. Dit blijft een probleem voor veel hondenbezitters. Heb zelf een zeer lieve viervoeter van een kilo’tje of 50 maar houd altijd rekening met de mensen om mij heen. Niet iedereen houd immers van honden !! Blijkbaar is dit voor veel hondenbezitters moeilijk. Woon zelf in een wijk met veel ruimte en water waar de honden lekker hun gang kunnen gaan. Wanneer die van mij netjes aan de lijn zit geeft dit toch de nodige problemen wanneer anderen hun hond los laten lopen. Met een klein beetje begrip voor elkaar kan dit nooit geen probleem zijn maar dat is helaas voor veel mensen te moeilijk.
    Daarmee is het dus niet zo dat iedere hondenbezitter zo is maar je krijgt op deze manier wel gelijk veel negativiteit als het gaat om een hond. Probleem ligt dus echt bij een klein groepje mensen en zeker niet bij de honden !!

Geef een reactie

