Samen

Mijn hoofd is vol na een lange dag vol indrukken. Een dag speciaal voor ouders en betrokkenen van zorgintensieve kinderen. En speciaal was het!

Het is 3:00. M’n man is al 2 uur met onze zoon in de weer geweest. Hem verschoond, geprobeerd hem rustig en in zijn bed te krijgen / houden.
Tom is druk. Alsof het middenop de dag is.
Ik neem het van mijn man over. We zijn bezorgd om elkaar.
“Ja, maar jij moet toch ook slapen.”
“Ja, maar jij hebt het ook hard nodig.”
Hij wisselt me straks vast wel weer af. Zo gaat dat hier. We doen het samen.

Het was een mooie dag. Ontzettend goed georganiseerd. (Erica, Arianne, Adrianne, Peter, Mattijs, Ester, Esther… Wauw!!)
Er waren veel sponsors waardoor er o.a. een zeer luxe lunch was en een goedgevulde goodiebag. Er waren állerlei workshops, “Over de streep” o.l.v. een deskundige, een masseur, genieten in de zon, veel lekkers, veel gezelligheid.
Maar waar gíng het nou om vandaag? Om een oppepper. Om het samen delen. Ontspannen. Verbinden.

En daarom, in deze warme, wakkere nacht, glimlach ik. Omdat ik weet dat ik niet alleen sta.
Ik denk na over de verhalen die ik heb gehoord. Indrukwekkende, aangrijpende verhalen, van dappere mensen. Mensen die zelf vast niet gekozen zouden hebben voor de situatie waar ze inzitten, maar er wel het beste van maken. En, meer nog, blijven groeien.
Alleenstaande ouders, ouders met een partner met autisme, ouders die doorgaan ondanks hun eigen lichamelijke of psychische ongemakken.

En wat is er veel gelachen. En wat is er veel gepraat, écht geluisterd, echt gedeeld.

Het is 3:30. Mijn zoon praat en zingt. Als ik vinnig fluister dat hij zachtjes moet doen, klinkt zijn “Nee!” hard en schel door de nacht.

Iedereen heeft zijn verhaal. Iedereen heeft een strijd te strijden. Maar een hand op je arm, een begripvolle blik, even lekker samen lachen, lekker eten, iets delen over wat je bezighoudt, je verbinden met de ander… het geeft weer goede moed.

Het wordt weer dag, straks. Het wordt beter. Rustig aan, stap voor stap. Ik sta niet alleen. Jij staat niet alleen.

Dank, lieve mensen, voor de fijne dag!

One thought on “Samen

Geef een reactie

