Snoepje

Tom zit achter de computer. Hij doet Dora-memory. Al minstens 5 minuten. Het is leuk om hem zo ingespannen bezig te zien.
“Knap hoor Tom!”
Geïrriteerd kijkt hij opzij.

Rianne verveelt zich.

“Mam, mag ik een snoepje?”
“Nee.”
“Waarom niet, àààh, ik heb zo’n trek, ik heb vandaag nog helemaal niks lekkers op, alsjeblieft?”
“Nee, Rianne. We gaan over een half uur eten.”
“Het is pas half 5. Eten we echt al over een half uur?”
“Nouja, over een uur dan. Maar je mag geen snoepje. Je hebt genoeg op, en straks eet je weer je bord niet leeg.”
“Mag ik dan iets gezonds? Een stukje komkommer?”
“Er is geen komkommer. Je mag wel een kiwi.”
“Nee, die kiwi’s zijn hard en zuur.”
“Dan niet.”
“Mag ik dan in plaats van een kiwi een heel klein snoepje?”
“Nee Rianne, en ik wil je nu even niet meer horen.”
“Ben je boos?”
“Ik ben niet boos.”
“Waarom mag ik dan geen snoepje?”
“Ga maar even tekenen.”
“Heb ik geen zin in.”
“Ik wil je nu even niet horen.”
“Zie je wel dat je boos ben.”
– Zucht –
“En ik móet tekenen. En ik mag nooit een snoepje. Alleen zure kiwi’s.”
“Stil. Nu.”
“En ik moet altijd stil zijn.”

Tom is klaar en doet de computer uit.
Hij moet verschoond worden.

“Tom, we gaan naar de wc.”
“Nee!!” roept hij.
Toch staat hij op en loopt mee. Halverwege laat hij zich languit vallen.
“Kom nou Tom, hup, opstaan.”
“Neeee!”

Rianne kijkt toe vanaf de bank.
Ik voel me ineens uitgeput.

“Tom, kom op nou. Eerst naar de wc, dan een snoepje.”
Langzaam komt hij omhoog.
“Eerst wc dan snoepje,” zegt hij, en staat op.

Vlot laat hij zich helpen.
Als we klaar zijn krijgen ze allebei een snoepje.
Rianne grinnikt. “Lekker!”

Ik voel me een hele slechte moeder en neem er zelf twee.

7 thoughts on “Snoepje

  1. Zo herkenbaar! Het moeilijke is, dat je altijd met 2 maten moet meten. Dat is lastig waar het om opvoeden en consequent zijn gaat, als je ene kind een beperking heeft en het andere niet.

Geef een reactie

