Pardon, een broertje!

Na een hele fijne week (man weekje vrij, even alleen de hoognodige dingen, kinderen gewoon naar school, redelijke nachtrust) is het nu weer behoorlijk pittig. De vragen overvallen me.

“Hoe moet dit verder?” staat met zwarte permanente viltstift in mijn achterhoofd geschreven.
“Wanneer gaat Tom nou eens normaal slapen?”
“Wanneer wordt hij zindelijk?”
“Waarom gilt hij zoveel?”
“Hoe moet het straks allemaal? Houden we dezelfde hulp?”
Er is zoveel onduidelijk.

Hij heeft ook nog iets nieuws: boeren laten. De hele dag door.
In een poging tot opvoeden zeggen we elke keer: ‘Dat is vies, Tom. Zeg maar: “Pardon, een boertje.”’

Het voordeel van slaapgebrek is dat alles wat donzig wordt. Daardoor ga je minder piekeren, en leef je meer bij de dag. Het is tegelijk ook een groot nadeel. Ik vergeet veel. Verjaardagskaarten, bijvoorbeeld. Een makkelijk “appje” dan maar weer. Laat staan gewoon een gezellig kaartje tussendoor. Dat soort dingen deed ik vroeger. Ook vergeet ik wat mensen me hebben verteld, en vraag dus ook niet later hoe iets is afgelopen. Het is niet hoe ik wil zijn, maar ik krijg het niet altijd scherp gesteld.

Vanaf 0:30 wakker, een doorslaapnacht, vanaf 2:00 wakker, vanaf 3:00 wakker. En drúk dat hij is… Tegen de ochtend valt hij soms nog in slaap. Dat maakt het ochtendritueel er niet makkelijker op. Naar de wc, aankleden, eten, drinken, medicatie, tanden poetsen, schoenen aan, jas aan. Alles is op zo’n ochtend strijd. Mijn man, geduldig als altijd, richt zich op Tom. Ik op Rianne.

Gisteravond zaten we redelijk rustig te eten. Na het eten liet Tom een harde boer.
“Mama”, zei Rianne, “eigenlijk is dat heel beleefd. In China is het zelfs onbeleefd als ze géén boer laten na het eten.”
We grinniken. Haar algemene ontwikkeling gaat hard vooruit sinds ze in groep 3 zit.

Tom is opgesprongen en hangt op zijn yogabal.
Een paar minuten is het stil. Dan zegt hij ineens heel duidelijk: “Vies. Zeg maar, pardon een broertje!”

We moeten ontzettend lachen.
“Kijk papa, mama heeft tranen van het lachen!” giert Rianne.

One thought on “Pardon, een broertje!

Geef een reactie

