Kruisjes

Tom is boos. Hij wil naar boven en dat mag niet. Het is nog veel te vroeg in de ochtend.
Dan wil hij “broodjes!” en “soep!”
Het plakje ontbijtkoek als compromis gaat door de kamer.
Dan wil hij “Tik Tak!!” kijken, maar dat willen Rianne en ik niet. Ik heb er al een uur Baby-tv opzitten, en heb ook mijn grenzen.
Uit protest gaat hij op zijn rug tegen de muur liggen schoppen. Omdat ik weet dat negeren of al te streng corrigeren alleen maar meer herrie oplevert, probeer ik hem te kalmeren. Zachtjes zingen, beetje wrijven. De rust keert terug.

Er is gisteren een nieuwe dikke speelgoedgids in de brievenbus gekomen.
Rianne bladert er doorheen.
“Mag ik alles aankruisen wat ik graag wil hebben?”
Dat mag. Ik leg nog wel even uit dat dat natuurlijk niet betekent dat ze al die dingen ooit krijgt.
“Neehee, dat begrijp ik wel mama.”

Ze pakt een roze viltstift.
Enthousiaste kreten.
“O, dat wil ik!”
“Kijk nou, dat is cool!”
“Dat lijkt me wel wat voor mijn 8e verjaardag.”
“En dat voor mijn 10e.”
“Nee, dat is te kinderachtig.”
“Mama, is 8 euro veel geld?”
“Wanneer komt Sinterklaas weer?”

Een hoop roze kruisjes.
“Klaar!” roept ze, en legt het boekje op tafel.
Even later blader ik er wat doorheen. Bekijk de roze kruisjes. Veel poppenspul. Een groot roze kruis bij een plastic winkeltje op kleuterhoogte. Kitscherige plastic oorbellen. Een doos kindermake-up. –waar ik in gedachten een zwart kruis doorheen zet.- Een poppenhuis. Knutselspul. Stickers.

Dan zie ik ook blauwe kruisjes.
Eenvoudige puzzels. Een opblaasbal. Windmolens. Een plastic trommel. Badspeelgoed. Een levensgrote knuffelbeer.

“Waar zijn de blauwe kruisjes voor?” vraag ik. Maar ik weet het al.
“O”, zegt ze. “Dat zijn dingen die leuk zijn voor Tom. Dat leek me wel handig voor jullie.”

Tom hangt nog steeds tegen me aan, half op schoot. Hij is rustig.
“Je boft jongen, met zo’n lieve zus”, zeg ik.
“Boft jonge hieve zus”, herhaalt hij.

“Zullen we gaat ontbijten?” vraagt Rianne.
Tom springt op. “Tafel dekken!”

Met een warm gevoel leg ik de speelgoedgids netjes in de kast.

DSC_2675

One thought on “Kruisjes

Geef een reactie

