Met z’n drieën

Wat een heerlijke dag!
De zesde verjaardag van Rianne. Het echte feest komt nog, maar vandaag was haar officiële verjaardag. En feestelijk wás het. Slingers, een versierde stoel, uitgebreid ontbijten, cadeautjes.

Tom kon toevallig vandaag van 10:00-16:00 naar de dagopvang. Manlief heeft deze week vakantie. Een dagje uit met z’n drieën, en Rianne in de watten leggen. Aandacht voor haar alleen, zo belangrijk.
We hebben wat stressvolle weken achter de rug. Het valt niet zo mee, deze vakantie. Er wordt veel te weinig geslapen. Er wordt teveel gegild en gejammerd en met deuren geslagen. Gisteren sloeg Tom de wc-deur zo hard dicht dat die nu kapot is. Weer iets kapot. Hij is gefrustreerd. Wij zijn gefrusteerd, want blijkbaar kunnen we hem niet bieden wat hij nodig heeft. We doen zo ons best, maar het is niet genoeg. Een wanhopige mail aan de kinderpsychiater. Het advies: opname in een observatiekliniek. Wij móeten worden ontlast. Een grote, harde, continue brok in m’n keel. Steeds kijken we elkaar aan. We voelen er niets voor. Wat schiet hij ermee op? Hoe krijgen we hem terug? We willen het niet, we kunnen het niet.
In mijn wanhoop vraag ik aan Rianne: “Best moeilijk hè, met Tom.”
“Ja? Oh. Valt wel mee toch?” Het stelt me gerust. Natuurlijk voelt zij de “toekomstzorgen” niet, maar blijkbaar ook niet teveel spanning in huis.

Wat een heerlijke dag!
Zonder Tom gaat we een dagje uit. Wat Rianne het állerliefste wil? Picknicken in het bos. Niet een sprookjespark, een pretpark? Nee. Picknicken in het bos. Met z’n drieën. Dus dat doen we. Heerlijk, gezellig, ontspannen. Daarna nog naar een grote speeltuin. We genieten. De schouders van mijn man en mij zakken iets. Mijn buikpijn wordt iets minder. We lachen om Rianne, die het heel erg naar haar zin heeft. De botsauto’s, de zweefmolen, een suikerspin, een ijsje. We zijn even een normaal gezin. De brok in mijn keel wordt ietsje kleiner. Het is fijn, echt. We zijn blij en dankbaar dat het kan, deze dag. Dat Tom het vast ook leuk heeft bij de dagopvang.
Een ontspannen, gezellig gezin zijn we, met z’n drieën.
En wat had ik het ontzettend, ontzettend, ontzéttend graag anders gewild.

IMG_20140805_084552

10 thoughts on “Met z’n drieën

  1. Lieve Esther, Het is een goed geschreven stuk. En tegelijkertijd zo hartverscheurend. Wij kunnen niet anders dan steeds weer voor jullie onze handen vouwen.! X

  2. Snif, brok in m’n keel. Veel kleiner dan jouw brok, dat dan weer wel. Wat beschrijf je dit mooi en treffend. En wat moeilijk wat jullie het beste kunnen doen. Praat erover, bid ervoor en volg je hart. Veel sterkte en liefs.

  3. Allereerst nog van harte gefeliciteerd met Rianne, wat grappig dat ze zo vlak na elkaar jarig zijn! En wat fijn dat jullie zo’n leuke dag met elkaar hebben gehad.
    Het weet wat zo’n zomervakantie, voor andere kinderen “vrijheid, blijheid” voor jullie en Tom een bron van frustratie… En die vakantie is nog maar op de helft… Ik bid dat jullie een goede beslissing kunnen nemen die bij jullie maar vooral ook bij Tom past.

  4. heel herkenbaar;je wilt alles doen met je kind en telkens wordt je geconfronteerd door het autisme.Onze dochter is al 2x in een kinderpsychiatrie geweest;1x in observatie en therapie in dagopname,vorig jaar voor een opname van 9 weken die er 18 werden.

  5. Wat een mooie maar ook hartverscheurende blog. Echt heel erg dat het met Tom niet gaat in de vakantie. Maar tegelijkertijd ook zo mooi dat Rianne zo weinig nodig heeft om er een fijne verjaardag van te maken. Wat een lieverd is zij (ze lijkt op jullie) Maar ook weer zo jammer dat Tom daar niet bij kan zijn. Ik heb het tijdens mijn vakantie met tranen in mijn ogen zitten lezen. Ik weet dat het eigenlijk niet professioneel is, maar toch zend ik jullie een dikke knuffel. Lenie

Geef een reactie

