De Grote School

Vandaag mag ze een ochtendje wennen in haar nieuwe klas. Groep 3.
Toen ik 5 was heette dat klas 1, en ging je naar De Grote School.
Voor Rianne betekent het een gangetje door naar een ander lokaal. De juf is al bekend.
Het gaat wel anders worden, en dat vindt ze prima. De huishoek, de bouwhoek en al die kleurplaten kent ze inmiddels wel.

We zijn een beetje laat en ze zit bij me achterop de fiets. Ze moet onverwacht overblijven, wat ze niet zo leuk vindt. Liever komt ze tussendemiddag even thuis. Maar soms moet het toch. Bijvoorbeeld als het erg extreem was, de nacht ervoor. Dat was het. Een uur na de laatste strafschop kwam Tom al aangefladderd. Mijn man verschoonde hem en legde hem terug in bed. Ik hoopte en bad. Om 1:30 was ik met Tom beneden. We zijn nog even in slaap gevallen, tegen de ochtend. Het was niet eenvoudig om hem op tijd wakker en op school te krijgen, maar het is ons weer gelukt.

En nu zit Rianne achterop. En moet ze overblijven, want dat scheelt mij wat heen-en-weer-gedoe en misschien lukt een uurtje overdag-slapen.
Ik fiets hard en denk na over de dag. Een paar afspraken die ik al een keer heb afgebeld omdat ik “erg weinig geslapen had”. Daar kan ik niet mee blijven aankomen. Diep inademen maar. Energie opzuigen.

“Jammer hè, dat Nederland heeft verloren.”
Ze was oprecht verbaasd. In haar 5-jarige beleving wint Nederland bijna alles. Olympische medailles, schaatsen, WK hockey, en al veel voetbalwedstrijden.
“Ach, volgende keer winnen ze vast wel weer.” Ze pakt het makkelijk op, en draagt gewoon vol trots haar rood-wit-blauw-oranje loomarmbandjes.

Ze vindt het een beetje spannend. In groep 3 zitten de kinderen achter een bureautje. De ouders mogen ’s morgens niet meer even gezellig mee de klas in. Gymmen is in een aparte gymzaal een paar straten verder, terwijl de kleuterklassen hun gymzaal in een aangrenzend lokaal hebben. En spelen wordt iets meer bijzaak.

Door het raam zie ik haar wat onwennig op haar stoel schuifelen. Een verlegen lachje.
Dan vang ik haar blik. Ik steek mijn duim op. Zij doet hetzelfde. Ze doet iets met haar ogen. Een soort geruststellend knikje. Ik glimlach, slik en loop snel weg.

3 thoughts on “De Grote School

  1. Wat een lieverd is jullie meisje toch, blijf maar heel lang je blog schrijven Esther, want dan kan ik jullie blijven volgen. Ik ben nu al benieuwd naar wat voor beroep, jullie Rianne gaat kiezen.

  2. Het is toch wel elk jaar aanpassen in een nieuwe klas met een nieuwe juf en misschien nieuwe kindjes. Bij ons duurt het altijd een aantal weken eer mijn zoontje zijn draai wat gevonden heeft. En het duurt heel lang om de nieuwe juf of meester te vertrouwen.
    Slaapgebrek doet veel met een mens dus is het een goede keuze voor iedereen dat je een dutje overdag plant.

Geef een reactie

