Kussens

Alle kussens opstapelen op een stoel en daar bovenop gaan zitten. Dat wil Tom.
Hij is er in korte tijd twee keer afgevallen, en heeft aan één val een flinke bult op zijn hoofd overgehouden. Toch blijft hij dit willen. En het mag niet. Want het is gevaarlijk. Een paar kussens geven werkt niet, het is alles of niets voor Tom. Dus we zeggen “Nee Tom, dat mag niet,” waarna hij hard gaat gillen.

Ook vanmorgen heel (heel) vroeg. Na veel gedoe en gegil heb ik de kussens allemaal boven gelegd. Achter het schot bovenaan de trap. Waar Tom niet bij kan.
Hard gehuil, veel tranen. Gesnik. Oprecht verdriet.

“Kussens!” riep hij. En zelfs, na een tijdje snikkend peinzen: “Mag ik kussens?” In de vragende vorm. Erg knap van hem. Toch mocht het niet. Hij huilde, liet zich troosten, huilde weer. Een klagend, loeiend geluid. Extra hard in de stilte van de vroege ochtend.

Nu is het dit gedoe met kussens, een tijdlang was het de bezem. Hij wilde vegen, maar zo’n lange stok is geen speelgoed. De plantenspuit wilde hij. De grote paraplu met die ijzeren pinnen. (Ook een kinderparaplu heeft die trouwens.) De lamp boven de tafel hard heen en weer laten schommelen. In de gordijnen hangen.

Straks haal ik hem uit school. De kussens liggen nog boven. Ik weet dat hij er meteen naar zal vragen. En dat ik consequent moet zijn, wat soms zo lastig is. Want eigenlijk wil ik dat gehuil en gegil gewoon helemaal niet meer horen.

Eigenlijk wil ik hem gewoon de bezem, de plantenspuit, de kussens en alle paraplu’s geven, hem zich uit laten leven met lampen en gordijnen, en dan boven in bed gaan liggen met de deur dicht en oordoppen in.

Ik doe het niet hoor.

We gaan gewoon limonade drinken met een koekje en alles komt goed.

index

One thought on “Kussens

  1. Wat een gevecht iedere keer, ik kan dat gevoel en weet ook dat je het liefst toegeeft, al was het alleen maar om de rust. Nu dan respect voor je, respect in de zin van eerbied en ontzag.

Geef een reactie

