Haaiii!

8:15. Ik breng Tom naar school, met de duofiets.
Het is een mooie zonnige dag.
Tom heeft er zin in. Ik ben nog wat suffig, maar zijn vrolijkheid is aanstekelijk.
Hij wiebelt op de fiets, zwaait met zijn armen, en roept “Hoi!” en “Hallo!” naar iedereen om zich heen. En dat zijn best veel mensen op dit tijdstip.
Soms wacht Tom tot een voorbijganger heel dichtbij is, steekt dan zijn hand op en roept blij: “Haaiii!”
Ik glimlach er verontschuldigend “Goedemorgen!” achteraan.
De meeste mensen kijken verrast op. De meeste mensen groeten terug.
Een paar keer zie ik een strakke blik binnen 2 seconden opklaren naar een lach, een aarzelende groet.

Wij samen, Tom en ik, het voelt alsof we vliegen.
De duofiets trapte nog nooit zo licht.
Nog nooit hing er zoveel belofte in de lucht.
Een gevoel van liefde en trots overweldigt me.
Niks straks, niks morgen, niks later.
Nu is nu.
En nu is heel erg prima.

DSC_0204_duofiets

14 thoughts on “Haaiii!

  1. Hoi Esther, Je vertelde het afgelopen week al even kort, maar dit is wel heel mooi beeldend geschreven! Volgens mij is dit een openbare blog, maar ik vraag het toch liever even, zou ik een link naar je blog op mijn facebookpagina mogen zetten?
    Ik hoor het wel even.
    Groetjes,
    Patricia

  2. Zo verschrikkelijk jammer en vreemd ook eigenlijk hoe het elkaar groeten (in met name West-Nederland) ongewoon is geworden. Wij merken het ook zo vaak met onze 7-jarige zoon die het eigenlijk zóóó goed doet. Zijn reactie laat vaak even op zich wachten. Maar wanneer hij er op straat een enthousiast hallo uitgooit richting andere kinderen

  3. ..vervolg…
    komt er vaak in eerste instantie geen reactie. We blijven hem hierin zeker stimuleren, zodat zijn pogingen tot contact leggen zeker niet zullen minderen maar toenemen….
    Je omschrijft zelf hoe in zichzelf gekeerd mensen op straat tegenwoordig zijn.

    Laat onze kinderen een voorbeeld zijn en alle mensen die ze tegenkomen hartelijk groeten.

Geef een reactie

