Speeltuin binnen

Tom is elke woensdag vrij. Dat zijn alle kinderen van zijn school die nog geen 8 zijn. Iets met “teveel uren maken”.

Gelukkig hebben we normaal gesproken elke woensdag een begeleidster voor Tom, zodat ik Rianne naar school kan brengen, mijn handen even vrij heb, Rianne weer kan ophalen, en genoeg energie heb voor de middag.
Deze woensdag kan de begeleidster niet.
We hebben goed geslapen, ik stroop mijn mouwen op en zeg: “Tom, we gaan naar Monkey Town!”
Hij kijkt me peinzend aan. “Oma? Auto? Tante Anna?”
Tweede poging: “We gaan naar De Speeltuin Binnen!”
Tom reageert met een enthousiaste kreet.

“Speeltuin binnen”. Hij heeft het zelf bedacht. Geniaal. Hij is er al eens met school geweest. En we zijn een keer met z’n vieren geweest. Ons hele gezin. Best spannend zoiets met Tom, maar we durfden het wel aan met elkaar. Rianne hoeft niet meer continu in het oog gehouden te worden, en met 2 volwassenen, dat moest toch lukken. Het lukte! Tom vermaakte zich prima. Heerlijk om te zien! Om beurten liepen mijn man en ik met hem mee, om het hele speeltoestel-gebeuren. Hem steeds in de gaten houdend. Tom is niet agressief, maar sociaal wat onhandig. Daarom is begeleiding nodig. Alleen het weggaan was even ‘erg intensief’, maar zo met elkaar lukte het goed.

Elke keer als we nu met auto of fiets in de buurt komen van Monkey Town, wijst Tom die kant op. “Daar? Klimmen?”

We gaan. Met z’n tweeën. Tom fladdert blij. Het afrekenen is even lastig. Ik wil hem graag bij me houden, omdat hij anders mogelijk met jas en schoenen in het klimgebeuren verdwijnt. Tom blijft niet bij me. Nooit. Ik moet hem vasthouden.

Binnen gaan snel jas en schoenen uit. Tom rent weg. Ik gooi mijn jas over een stoel, doe snel mijn laarzen uit en loop mee. Het is gelukkig rustig, en wat er aan kinderen rondloopt is onder de 4. Mijn grote zoon tussen de peuters.

Overal liggen plastic ballen, die Tom allemaal keurig opraapt en ergens in een hoek verzamelt. Na een uurtje heen en weer rennen, racen, klimmen en springen wil Tom “drinken?”. Ik vind het fijn dat hij dat zelf aangeeft. We drinken wat. Tom ziet een kind met een ijsje.
“IJsje?”
“Straks Tom, als we naar huis gaan.”
Ik had dit al bedacht, we hadden ten slotte een leuk uitje en zo zou het weggaan vast heel soepel verlopen.
Ik blijk niet duidelijk genoeg te zijn.
Tom vraagt weer: “IJsje?”
Ik zeg: “Eerst spelen, dan jas aan, dan ijsje, dan naar huis.”
– Pfff, misschien iets teveel stappen? –

Leerpunt: niet teveel stappen. En van te voren nadenken.

Tom gaat gillen. “IJsje? IJsje?”

Leerpunt: gewoon géén ijsje. Meteen “nee” zeggen. Daar worden we uiteindelijk allemaal gelukkiger van.

Ik negeer alle blikken, zak door mijn knieën bij Tom op de grond en vraag: “Wil je naar huis?”
Hij gaat nog harder gillen.

Leerpunt: doe het heel anders volgende keer. Heel anders.

Ik kan niet helder meer nadenken. Ik wil het duidelijker maken voor Tom, maar maak het waarschijnlijk steeds ingewikkelder.
“Tom, eerst schoenen aan, dan een ijsje.”
Arm joch. Irritant kind. Waarom doe je nou zo? Jongen toch, wat maak ik het je moeilijk. Schuldgevoel, kom maar binnen.
Ik hijs Tom omhoog.
Mijn mond is droog. Ik moet plassen.

Leerpunt: neem volgende keer nog een volwassene mee.

Uiteindelijk heeft Tom zijn jas en schoenen aan. En ik mijn laarzen.
Een ijsje, natuurlijk.
Het meisje achter de balie kijkt naar Tom alsof hij een zeldzame besmettelijke ziekte heeft. Langs me heen kijkend gooit ze het wisselgeld in mijn hand.

Tom blijft ’s avonds nog lang onrustig. Nadat hij een paar keer huilend zijn bed uit is gekomen ga ik maar bij hem zitten. Hij wordt rustig. Het is bijna middernacht voor hij slaapt.
Misschien was het toch iets teveel, dat Monkey Town. Ik wilde hem zo graag blij zien.

Vanmorgen vroeg kwam Tom de trap af. Toen hij me zag joelde hij vrolijk en riep: “Was leuk, speeltuin binnen!”

Leerpunt: Onthoud vooral de leuke dingen!

MonkeyFace2

6 thoughts on “Speeltuin binnen

Geef een reactie

