Rozijntjes

Ze grinniken naar elkaar. De jongen en zijn moeder. Ik pik het net even mee.
Ze snappen elkaar, dat zie je zo.
Ze overleggen bij de koekjes. En bij de toetjes. De jongen wijst iets aan, zijn moeder aarzelt, knikt dan. De jongen zegt: “Yes!”
Een jaar of 7 schat ik hem. Net zoiets als mijn zoon.

Onhandig duw ik de buggy vooruit. Het wordt een beetje zwaar. Hoelang past hij hier nog in? Het boodschappenmandje aan mijn ene arm werkt ook niet echt mee.
Af en toe roept mijn zoon onverwacht heel hard “Hoi!” naar iemand. Afhankelijk van mijn stemming vind ik dat reuze gezellig, best grappig, érg gênant of vreselijk irritant en confronterend.
Ik glimlach, soms met lichte verontschuldiging, zeg “Goedemorgen!” tegen het verbaasde gezicht, of negeer alles en loop door.

Mijn zoon zingt. Kinderliedjes vooral. Hij roept ook kreten. Uit de Teletubbies. Van de Little People. Ik herken het niet allemaal. Hij kletst, hij fladdert met zijn handen.
Soms hoop ik stiekem dat hij gewoon even rustig zit en stil is.
Ik loop snel door. Ik heb ergens een boodschappenbriefje, maar geen rust om het te zoeken. Laat ook maar.

Even een lastig moment als hij uit de buggy wil. Gejammer, gewrik.
Ik krijg het warm.
De makkelijke weg.
“Zullen we rozijntjes kopen?”
“Rozijntjes!!!” roept hij. Dat snapt hij goed. Het wrikken stopt.

Bij de kassa krijgt hij een ballon. Stralend kijkt hij me aan. “Mooooi!”
Na het afrekenen gaan we snel weer naar buiten, de frisse lucht in. Ik geef mijn zoon het beloofde doosje rozijntjes. De ballon maak ik vast aan de buggy. Goed geregeld.
We grinniken naar elkaar. Mijn zoon en ik.
Wij snappen elkaar, dat zie je zo.

Geef een reactie

