Kíjk nou toch!

“Ik heb iets prachtigs gemaakt!” roept Rianne van 5.
Daar hou ik van. Geen valse bescheidenheid.

We zijn net thuis uit school.
Rianne heeft een grote papieren geïmproviseerde envelop bij zich (behangpapier met nietjes erdoor) waar ze de ene na de andere herfstknutsel uit tovert.
Ik zeg “Ooooh” en “Aaaah” en benoem details.
“Mooie kleuren zeg!” en “Wauw, ik wist niet dat jij zo goed een boom kon tekenen!”
Ze kient het precies zo uit dat als laatste het klapstuk komt.
“Jaaa, dit vond je allemaal al heel mooi hè? Maar nu komt het …”
Langzaam haalt ze een verftekening naar boven. Een geknutseld spinnetje, hangend aan een draad, steekt dwars door de tekening. Aan het uiteinde van de draad, achter op het kunstwerk, zit een knoop. Zo kan Rianne de spin van boven naar beneden laten ‘klimmen’.
“Cool hè… Het is geen echte spin hoor!”
Ik vind het mooi en leuk, complimenteer en doe blij.

Tom zit op de grond. Hij bouwt zoals gewoonlijk een windmolen van Knexx.
Rianne loopt met haar kunstwerk naar hem toe.
“Kíjk Tom! Mooi hè?’
Tom bouwt door. Laat geen enkele reactie zien.
“Tòhòm, kijk nou. Een spín! Kijk, hij kan bewegen. Hierachter zit een touwtje. Moet je zien!”
Geen reactie.
Dan gilt ze. Ik schrik. Dit is nieuw voor me.
Ze gilt, heel hard. “Tóm!! Kijk nou toch!!”
Ik slik. Ik voel wat ze voelt.
Tom reageert niet.

Rianne loopt weg. Gaat aan tafel zitten tekenen.
Ik vind het zo zielig voor haar.
Ik aai over haar hoofd. Hang haar kunstwerk op, precies waar zij het hebben wil, ook al wil ik het daar liever niet.
“Vervelend hè?” zeg ik.
Ze knikt. “Ik begrijp het wel hoor. Dat autisme, hè?”
“Ja,” zeg ik. “Dat autisme.”

Ik loop naar Tom. Ik vind het een rare actie van mezelf, maar ik zeg het toch.
“Waarom kíjk je nou niet even, verdórie?!”
Tom kijkt me meteen aan, steekt zijn molen een stukje omhoog en zegt, blij lachend: “Mooi hè?”
Ik zucht. “Ja hoor, prachtig.”

blog_spin

15 thoughts on “Kíjk nou toch!

  1. Ik kreeg een krop in de keel toen ik je verhaaltje las. Zo gaat het er inderdaad aan toe. Wel heel lief van de zus dat ze er nadien aan toevoegde dat ze het begreep. Heel flink ! Maar wel triest dat ze dat niet kunnen delen.

  2. Ik vind je kunstwerk geweldig Rianne, mooie kleuren en echt herfstachtig. Spinnen zijn bij mij in huis niet welkom, maar deze mag echt wel hoor! Wat vind ik je een kanjer dat jij je broertje een beetje begrijpt, ik weet hoe moeilijk dat is. Tom heeft mazzel met zo’n geweldige zus.

    En mamma met zo’n grote meid!

  3. Mooi beschreven. Ook tegelijk heel herkenbaar. En wat maak ik me hier ook vaak schuldig aan. En echt…. het is niet vervelend bedoeld. Het komt alleen niet goed binnen in ons wereldje. Hopelijk kan hij ook als hij ouder wordt hiermee leren omgaan. Maar het zal altijd moeilijk blijven.

  4. hoi esther,

    als ik dit verhaal lees, herken ik dit zo erg dat het soms pijn doet , want je weet niet hoe je soms moet reageren als een zusje iets vraagt aan haar broer en geen antwoord krijgt.

    terwijl als de broer iets vraagt er antwoordt moet komen want dan is het afgesloten voor hem.
    mijn zoon had diagnose pdd nos en 3 1/2 jaar later een diagnose Klassiek autisme. sinds gisteren gehoort. hij is 9 en zusje is 5 1/2 heeft zover ik zie niks(al twijfel ik wel).
    soms zo frustrerend, al doe je alles met liefde en krijg je het terug op een manier die zo bijzonder is.

    groetjes Corinne

Geef een reactie

