Privéles

Tom zit te hupsen op zijn grote yoga-noppen-bal. Hij maakt een zoemend geluid. Het ziet er vredig uit.
Rianne knutselt wat. Het is zeldzaam rustig.
Ik tref voorbereidingen voor het eten.

Rianne staat op. “Kláár!”
Ze maakt een dansje, een pirouette, schiet even in de spagaat, rekt zich met veel geluid uit, en gaat dan richting Tom. Ze geeft een zetje tegen de bal, waardoor hij er afrolt.
“Rianne, geef terug!” zegt Tom. Ze heeft niets afgepakt, maar toch klinkt het goed. Een echte zin. Met haar naam.

Ik beheers me en zeg níet: “Rianne, laat hem met rust.”
-Ik neem weleens adviezen aan ;-)-
Tom is not amused, rolt met een norse blik de bal hard weg.
Rianne giechelt.
Tom gaat in een hoekje zitten en pakt een geknexxte windmolen.

Vanuit mijn ooghoeken zie ik Rianne peinzen. Broeien.
Ze pakt een bloknoot en een pen en gaat op een halve meter afstand bij Tom op de grond zitten.
Ze krabbelt iets op papier en laat het hem zien.
“Tom, kijk eens.”
Tom kijkt alleen maar naar zijn windmolen.
“Tom, kijk eens naar Rianne. Wat is dit?”
Langzaam telt ze tot 10. Bij 10 kijkt hij op.
“Slak!” zegt hij.
“Goed zo Tom! Een slak. En wat is dit?” Snel schrijft ze iets op.
“A van Appel!”
“Jaaaa, goed zo! Wat knap van jou. De A van Appel.”
Ze kijken allebei blij.
Ik doe niets meer. Ik kijk alleen maar.
“En wat staat hier?” vraagt Rianne.
Maar Tom is het zat. Hij geeft haar een harde duw.
“Au! Dat is niet lief!”
Rianne staat op.
Het wordt al donker.
Ze doet de elektrische waxinelichtjes in de vensterbank aan.
Legt papier en pen terug en loopt de keuken in.

“Zo mam, ik heb Tom even wat dingen geleerd hoor. Kan ik je helpen koken?”
Ze wrijft over haar arm, waar haar broer haar geduwd heeft.

Barstensvol emotie, liefde en trots kus ik mijn dochter op haar hoofd.
“Kluts maar een eitje, lieverd.”
“Ja, cool!”
Dat doet ze zo graag.
Ach. Een omelet in stukjes past bij elke maaltijd, toch?

yogabal

10 thoughts on “Privéles

  1. Lieve Esther,
    altijd weer die kippenvel reactie bij jouw stukjes.
    Wat een bijzondere gave, dat je de wereld om je heen
    zo mag zien en verwoorden.
    Dankjewel

  2. Lieve Esther, Dit stukje bezorgt mij tranen van ontroering!  Wat ben jij naast alle zorgen toch schatrijk. Dit zijn toch gouden momenten voor jou . En wij zijn zo blij dat je dit op deze manier weer deelt !  Bedankt meid ! Dikke dikke kus van ons !

  3. Ik ken jullie niet, maar ik voor de “trots”. Wat moet je dochter zich groot hebben gevoeld.. heerlijk. Dit is puur genot. Een hele zin.. zomaar, een dochter die haar broer helpt en zijn nukken voor lief neemt. Een gouden meid! En dan is dat geklutste eitje zoooo lekker!

Geef een reactie

