Zie je er erg tegen op?

Vorig jaar hoorde ik vooral: “Lekker hè, bijna vakantie!” en “Waar gaan jullie heen?”
De laatste tijd wordt mij geregeld gevraagd: “Zie je er erg tegen op?”
Misschien komt het door m’n geblog, en door het feit dat ik iets meer praat over onze gezinssituatie.

Of ik ertegen opzie, ach, dat valt wel mee. 6 weken is wel te overzien. Maanden geleden ben ik gaan plannen en regelen. Dankzij een verhoogde indicatie hebben we extra begeleiding voor Tom. Prettige, professionele mensen, die graag een paar uur voor hem zorgen. Zodat ik boodschappen kan doen, iets samen met Rianne kan doen, en beide kinderen alle aandacht hebben. Ontzettend fijn, dat dat kan.
Ook voor Rianne zijn plannen gemaakt. Een logeerpartijtje, een dagje uit met buren, met een vriendinnetje. Ze kan regelmatig ergens spelen.

Of ik ertegen opzie… Soms wel ja. Tegen de blik in Tom’s ogen als hij voor de zoveelste keer “School?” “Schoenen aan? School?” zal zeggen. Omdat hij het niet begrijpt. Omdat ik geen middel kan vinden om het hem te laten begrijpen. Picto’s, schema’s… hem echt laten beseffen dat hij wekenlang niet naar school gaat, en waarom dat is, dat lukt niet.

Ik zie op tegen de beperkte mogelijkheden om weg te gaan. Tegen de Facebookberichten met vakantie-, kampeer-, barbecue- en strandfoto’s. Tegen het feit dat we met Tom niet naar het zwembad kunnen. Om zijn zindelijkheidsproblemen. Dat gepoep, vaak de hele dag door, kleine beetjes. We hebben, uiteraard in overleg, middeltjes genoeg geprobeerd om dit beter te reguleren, maar nog geen oplossing gevonden. Vooral in bad, in een badje in de tuin, en in het zwembad. Bovendien vindt Tom het erg moeilijk om zijn zwembroek aan te houden. In water gaan doe je in je blootje, vindt hij. Daarbij komt dat hij niet kan zwemmen, geen vleugeltjes om wil houden, geen gevaar ziet, sociaal wat onhandig is…. Nee, daar beginnen we voorlopig niet meer aan. Een badje in de tuin is al behoorlijk intensief. Maar ik voel me er wel rot om, omdat ik weet dat hij het heerlijk vindt.

“Tom heeft niet zoveel nodig, probeer dat voor ogen te houden,” zei een begeleidster van het Centrum Autisme ooit, toen ik aangaf me vaak schuldig te voelen dat ik Tom zo weinig kan bieden. “Een stukje fietsen is voor hem al een beleving. De wind, de bomen, de geluiden. Alles komt zo anders binnen.”
Het heeft me geholpen. Ik zie dat het zo is. Door Tom heb ik leren zien dat er niet 2 takjes aan een struik precies hetzelfde zijn. Hoe heerlijk het is om op je rug op de trampoline naar wuivende boomtoppen te kijken. Hoe het voelt om met je hand over het gras te gaan en het nét aan te raken.

Het komt wel goed, die vakantie.
Bellen blazen. Samen een puzzel maken en klappen als die klaar is, samen dansen op Dirk Scheele, lekkere dingen eten, in de tuin spelen met water en zand, naar opa en oma, een stuk fietsen, naar een speeltuintje. Een weekje weg zelfs, naar een heerlijk Tom-proof huis met omheinde tuin.

Geen gepieker vooraf, geen hoge verwachtingen, ontspannen de vakantieperiode ingaan. Dat wil ik.

Iemand zei ooit, als ik weer ergens over piekerde wat misschien nooit ging gebeuren:
“Dènk je dat het zo zal gaan of wéét je dat het zo zal gaan?”
En zo is het. Ik weet het niet. De ene dag zal tegenvallen, maar die erna valt misschien weer ontzettend mee.

Accepteren is het kernwoord voor mij. En een beetje meer zijn als Tom. Niet zoveel nodig hebben om te genieten, om tevreden te zijn. Niet denken aan wat niet kan, maar genieten van wat wel kan. Want dat is er, genoeg!

Ik wens jullie een hele fijne vakantie!

20130715_foto_rianne_blog

4 thoughts on “Zie je er erg tegen op?

  1. Ik wens jullie ook een fijne vakantie toe! Met niet te véél zorgen en ook wat rust voor de andere leden van het gezin. En inderdaad, velen zullen je blog lezen omdat we dingen herkennen en erkennen.

Geef een reactie

