Hagelslag

Het is 10.00. De kinderen zijn op school. De boodschappen zijn gedaan. De apparaten draaien.
Koffie.
Het was weer zo’n nacht. Vanaf 1:30 urenlang in de weer geweest, uiteindelijk tegen de ochtend toch nog in slaap gevallen, in de woonkamer. Gewekt worden om 7:00 voelde als diep in de nacht.

Ik hoor Rianne roepen:” Mam! Ik heb tot de zéven geslapen! Goed hè?!” en daarna: “Pahap! Hij staat op de zéven! Zelfs met nog een drie erachter. Knap hè?”
Ik spring op en doe zo enthousiast mogelijk.
Tom slaapt nog. Hij is zo rustig. Het is een rare gedachte dat ik hem wakker moet maken.

Een half uur later zitten we met z’n vieren aan de ontbijttafel. Tom wil hagelslag op brood. Verrassend, want hij eet bijna altijd pindakaas. Ik smeer zijn brood. Als ik de hagelslag pak voel ik dat het bijna op is. Misschien nog net een boterham? Nee, het is genoeg voor een halve. Ik snij de boterham doormidden.
“Tom, zullen we hier pindakaas doen? De hagelslag is op.”
Tom kijkt naar de boterham en naar mij en gilt. Uit alle macht gilt hij. Rianne stopt haar vingers in haar oren.
“Tom, stil zijn,” zeg ik streng.
Hij kijkt zo verdrietig. De irritatie om het gegil verliest het van mijn medelijden. Ik snij de boterham in stukjes. Probeer contact te maken.
“Toe jongen, ga maar lekker eten.”
Rianne zegt opgewekt: “Het is lekker joh!”
Na wat gejammer gaat Tom eten.

Met een vertrouwde verdeling van taken zorgen man en ik ervoor dat we uiteindelijk klaar zijn voor deze dag. Tom, vrolijk fladderend, herhaalt mijn voor man bedoelde “Succes schat!” tegen Rianne, en we lachen allemaal.

Tja, Tom. Soms wil je gewoon een boterham met hagelslag. Dat snap ik wel. Lekker veel, dat je het goed proeft. Een hele. Niet op de andere helft iets waar je helemaal geen zin in hebt.
Maar, je weet het wel hè? Soms krijg je niet precies wat je wilt. Niet precies wat je verwacht had. Daar moet je het dan mee doen. “Dealen” noemen ze dat. Dat is soms moeilijk, en dan huil je of dan gil je, en daarna haal je diep adem, en eet je gewoon op wat er op je bord ligt. Daar word je groot en sterk van.

hagelslag_IMAG1612

5 thoughts on “Hagelslag

  1. Bij het zoeken naar info, kwam ik bij toeval bij jouw Blog uit. Met tranen van herkenning in mijn ogen heb ik zitten lezen. Ook wij hebben zo’n bijzonder mannetje rondlopen. Bedankt voor het schrijven! Ik zal je met plezier en alle overige gevoelens die erbij komen kijken, volgen.

  2. hoi Esther,

    Ook ik kwam zojuist toevallig jouw blogpagina tegen. Wauw wat zijn jouw verhalen herkenbaar, ik zou het bijna zelf geschreven kunnen hebben! ook wij hebben een zoon met (klassiek) autisme en een ontwikkelingsachterstand en een dochtertje (het onvermijdelijke “brusje”).

    Ik heb je verhalen gelezen met dikke tranen over mijn wangen maar ook met een grote glimlach. Want ik herken je zorgen, problemen en moeilijke momenten, maar ook zeker die mooi een bijzondere momenten!

    Bedankt voor je mooie en herkenbare verhalen, ik blijf ze zeker volgen!

    groetjes, Dagmar

    • Hoi Dagmar,

      Bedankt voor je reactie. Fijn dat je hier terecht bent gekomen! Bijzonder zeg, precies zo’n zelfde situatie… Goed om te weten dat we niet de enige zijn met zo’n bijzonder “exemplaar” toch? 😉 En, ik ben blij dat je ook moest glimlachen!

      Groet, Esther

  3. Ja het is inderdaad ook een soort van opluchting om te lezen dat er meerdere mensen/ gezinnen zijn met dezelfde situatie. Niet dat je het andere mensen gunt maar het is zo fijn om te weten dat je niet de enige bent!

    Ik moet zeggen dat ik juist door Yoeri (mijn bijzondere “exemplaar) vaak ook heel veel kan relativeren en kan genieten van juist die kleine bijzondere momenten: als hij je ECHT aankijkt, een soort grapje maakt, een knuffel of kus geeft….
    Al die momenten die voor andere ouders zo vanzelfsprekend zijn, zijn voor ons een groot cadeau!

    Ik heb nog niet al je verhalen gelezen, dus ga straks nog even verder lezen.

    groeten,
    Dagmar

Geef een reactie

