In de lucht

Tom ligt op de grond in de woonkamer. Door de glazen tuindeur staart hij naar buiten, de lucht in. Af en toe grinnikt hij.
Als ik naast hem ga liggen fladdert hij even met zijn handen, wat ik opvat als goedkeuring.
Ik wil zien wat hij ziet. Hoge bomen. Het waait niet hard. De toppen wiegen zachtjes heen en weer. Geruststellend, tevreden. Een wat lichter gekleurd wolkendek passeert langzaam.
Ik kijk opzij. Zelden heb ik Tom zó lang gebiologeerd zien kijken.
“Wat doen jullie nou?” Rianne komt de trap af.
“Sssst… Kom maar kijken”.
Rianne kijkt me even verbaasd aan en schuift dan naast me op de grond. Tom maakt een hoog geluidje maar blijft liggen.
“Kijk…” fluister ik, wijzend naar de boomtoppen, hoog boven ons, die nog sierlijker lijken te gaan bewegen onder zoveel belangstelling.
Weer grinnikt Tom. Vlak naast me. Ontspannen. Aan mijn andere kant Rianne. Vertwijfeld.
Na 10 seconden staren fluistert ze: “Mooi zeg.” En dan iets harder: “Waar moet ik precies kijken?”
Tom springt op, slaakt een blijde kreet, fladdert flink met zijn handen en roept: “Teletubbies!”
Dan zie ik het. Daar in de wolken. De Teletubbies dansen vrolijk door de lucht, achter de wiegende boomtoppen langs.

20130416_foto_blog_indelucht

Geef een reactie

