De zesde positie

Tom is niet zindelijk. Vooral wat betreft de “grote boodschap”. Hij weigert het op de wc te doen. Gewoon zijn luier aflaten is geen oplossing. Of hij houdt het dagenlang op, -ooit hield hij dit 10 dagen vol, met alle klysma-gevolgen van dien-, of hij doet het in zijn broek. Dus heeft hij vaak een luier om. Buitenshuis, bij autoritjes, als hij het –een enkele keer- zelf aan geeft (“luier om”) of, en dat is de meest voorkomende reden: als hij in “de houding” gaan staan. M’n man noemt het “tai chi-en”, mijn zus bedacht “de zesde positie”.

Tom gaat graag midden in een speeltuin in deze positie staan. Zijn blik strak gericht op een punt ver weg, de inspanning goed zichtbaar. Minutenlang.
Rondrennende, spelende kinderen, een stuk jonger, kijken naar die grote jongen die daar zo vreemd staat te kijken, in zo’n rare houding.
Vaak voel ik plaatsvervangende schaamte. Soms een beetje boosheid. Staat ‘ie daar weer zo raar. Laatst zei ik zacht maar dringend:”Tom, doe ‘es normáál.” –waarna ik me meteen vreselijk schuldig voelde en hem over z’n hoofd aaide en knuffelde, en me afvroeg wat hij vond van al die verschillende signalen van zijn moeder…- Tom maakte onverstoorbaar af waar hij mee bezig was.

Het niet-zindelijk zijn maakt Tom afhankelijker, zijn kwetsbaarheid groter, en de zorgverlening ingewikkelder. Ik blijf er moeite mee hebben dat begeleidsters en juffen hem moeten verschonen. Tom is ten slotte geen gezellige dreumes meer die je op een commode legt. Bovendien werkt hij meestal niet echt lekker mee.

We hopen natuurlijk dat hij het leert. Ooit. Dat zal heus wel. Het zou zó fijn zijn. Voor ons, voor zijn begeleiders, maar vooral voor hemzelf.

Rianne doet vol trots voor aan de visite wat ze bij ballet geleerd heeft. De eerste t/m de vijfde positie, zo sierlijk als ze maar kan.
Op de vraag:”En, hoe gaat de zesde positie?” antwoordt ze:”Die bestaat niet.”
Met een guitig lachje kijkt ze me aan. Wij weten wel beter.

Geef een reactie

