Een èchte zus

“Ik wil een andere broer. Of nee, een zus. Die niet autistisch is.”
Ernstig kijkt mijn dochter van 4 me aan. Het is maandag, 12.15 uur, we eten een boterham. Een rustig momentje samen.
Bedenkend hoe ik hier zo verstandig mogelijk op kan reageren, produceer ik niet meer dan:”Oh?”
“Ja,” vervolgt Rianne. “Een èchte zus. Waar ik echt mee kan spelen.”
Rustig zeg ik haar dat het toch leuk is ze vriendjes en vriendinnetjes heeft om mee te spelen. En dat Tom haar enige broer is en blijft en er ook geen zus bijkomt.
Rianne schuift haar bord weg en mompelt:”Tom is stom.”
En, na een korte stilte:”En ik vind het stom dat hij nooit met mij wil spelen en altijd zo gilt.”
Ik knik begrijpend. Ze heeft gelijk.
“Lieverd, papa en ik vinden het soms ook heel moeilijk dat Tom dat doet. Maar we weten ook dat hij er niets aan kan doen. En we houden wel heel veel van hem.”
Rianne kijkt me scheef aan. “Net zoveel als van mij?”
“Net zoveel als van jou.” Ze staat op en klimt bij me op schoot.
Voor de zekerheid vraagt ze nog:”Niet méér dan van mij?”
“Nee. Precies evenveel.”
En ik knuffel en kietel haar tot ze giert van het lachen.

6 thoughts on “Een èchte zus

  1. Haar vraag is zo begrijpelijk dat je er niet eens boos om kán worden. En toch weet ze diep van binnen dat Tom ook van haar houd, op zijn eigen onbeholpen manier,

    Er wordt wel door para’s gezegd dat autisten de nieuwe kinderen zijn. Dat alleen zij echt de wereld in al zijn facetten leren kennen. Maar dat geloof ik niet. Wat ik wel geloof is dat autisten in alle vormen onszelf een spiegel voorhouden.
    Een spiegel die ons toont hoe het is als alle nieuwe input (van de zintuigen, aanrakingen etc.) ongefilterd binnen komt.

    Ook wij “normale” zouden dan terug willen keren naar een cocon waar zo min mogelijk prikkels in doordringen.

    Geweldige blog en bovenal zet je het goed neer. Succes!

Geef een reactie

